Nejlevnější elektrokola nejsou nejlepší

Jste fanouškem cyklistiky? Pokud ano, pojem elektrokolo vám určitě nebude cizí. Na začátek vám musíme ozřejmit, že elektrokola už dávno nejsou pomůckou pro starší ročníky, ani náhodou.

Elektrokolo

Kolo s elektromotorem se stal perfektním a šetrným dopravním prostředkem pro všechny muže a ženy jakéhokoliv věku. Rovněž si své uplatnění našel v horské či sportovní cyklistice. Právě proto je důležitý jeho správný výběr. Důležité je znát jeho parametry a principy, na jakých funguje. V následujícím článku se dozvíte vše podstatné.

Nejlepší elektrokola

Pro koho je elektrokolo vhodný?

Jak jsme avizovali, elektrický pohon na kole není určen pro starší lidi, lépe řečeno nejen pro ně. Dnešní elektrokola si našly uplatnění v každé oblasti cyklistiky. Využívají se ve městech, v terénu či při kvalitním kardio tréninku.

Tak jako běžné jízdní kola, i elektrokola se dělí podle toho, kde se chystáte je používat. Najdete kola, které využijí starší lidé či muži a ženy, kteří docházejí ve městě den co dendo práce. Dále jsou zde kola určená pro delší cestování po cyklistických stezkách nebo mírném terénu. A v neposlední řadě, stále více oblíbené horské elektrokola určeny i do těžkého terénu.

Na jakém principu elektrokolo funguje?

Současné elektrokola fungují na základě integrovaného elektromotoru, který je poháněný akumulátorem. Při jízdě vám motor tedy dle potřeby do značné míry pomáhá. Cenným pomocníkem je především v terénu.

Elektrokolo se zadním pohonem

U většiny modelů lze nastavit stupeň intenzity, kterou při cyklistice chcete. Intenzitu volíte na displeji, který je umístěn na řídítkách. Asistenci elektromotoru je možné zcela vypnout. Je však třeba počítat s tím, že elektromotor zvyšuje hmotnost kola, což může být při cyklistice cítit.

Výhody elektrokola

  • Elektrokolo je vhodný pro každého. Starých, mladých, muže či ženy.
  • Šetříte svou energii. Určitě uvítáte, jestliže při každodenním cestování do nebo z práce ten poslední kopec za vás vyšlapat z 80% právě váš kolo.
  • Ekologické cestování je rovněž výhodou. Samozřejmě, kolo jako takový je ekologickým řešením. No pokud na větší vzdálenost namísto automobilu či motocyklu zvolíte elektrokolo, určitě uděláte dobře.
  • Rychlejší cestování. Oproti běžnému kolu určitě ano. S pomocí elektromotoru zvýšíte rychlost a zkrátíte čas dojezdu z bodu A do bodu B.
  • Zvládnete i těžký terén. Právě proto jsou velmi oblíbené horské typy E-kol, které i méně zdatným sportovcům doplní potřebné "fyzické" síly.

Nevýhody elektrokola

  • Větší hmotnost kola. Málokteré kola této kategorie váží méně než 21 kg.
  • Vyšší cena. Právě cena je nejčastějším důvodem, proč jsou lidé vůči elektrokolem často skeptičtí.

Důležité parametry pro výběr elektrokola

Než se vydáte do bezhlavé koupě, určitě zvažte několik podstatných parametrů, které vám pomohou se v nabídce zorientovat. především siurčitě účel, na jaký budete elektrokolo používat. To ovlivňuje i aspekt, kde budete kolo používat.

Dále určitě frekvenci, na základě ní si totiž zvolíte vhodný akumulátor pro ideální dojezd. Nezapomínejte také na nosnost kola a velikost rámu jako při klasickém kole.

Elektrokolo v přírodě

Typy elektrokol

Městské elektrokola

Jsou typickým dopravním prostředkemv rámci města či na běžné venkovské komunikace. Vhodný je také pro seniory. Díky konstrukci s nízkým nástupem se na něj jednoduše nasedá i dobře sesedá. Kola tohoto typu jsou často vybavené i příslušenstvím například v podobně nosičů, blatníků či světel. Jde tak o skvělý způsob pohodlného cestování, které si budete pochvalovat.

Trekingové elektrokola

Určený především naběžné cestování či turistiku v mírně Stupava terénu. Jde o zlatý střed mezi městským a horským kolům. Kromě běžné cesty zvládnou i mírný terén. Ideální jsou pro mladé lidi, kteří milují rekreační cyklistiku. Rovněž nechybí příslušenství v podobě nosičů na vodu, světel či blatníků.

Trekingový elektrokolo

Trekingová kola jsoupro sportovní činnost přímo ideální. Na základě intenzity asistence elektromotoru zvolíte ideální tempo, které vám pomůže při zlepšování kondice.

Skládací elektrokola

Jde o podkategorii městských kol. Jejich využití je totiž ideální právěv rámci města či venkova. Vhodné jsou na rovný terén po zpevněné komunikaci. Skládací kola se logicky dají jednoduše složit a uskladnit, případně převážet. Nelze jim upřít praktický účel a rovněž to, že vás bez problémů dopraví z bodu A do bodu B.

Horské elektrokola

Už z názvu jistě víte, že s tímto typem kola sekopců bát nemusíte. Vyznačují se odolnou odpruženou konstrukcí a vysokým výkonem motoru. Spolu s elektromotorem tedy zvládnete každý kopec.

Mezi horská kola se řadí i takzvanésjezdařské nebo akrobatické elektrokola. Připomínají tzv. BMX. Tyto se však využívají při překonávání různých překážek v terénu. Jejich rám je lehký a odpružený. Díky elektromotoru se dokáží v krátkých záběrech dostat přes různé překážky.

Typ pohonu

Motor samozřejmě hraje při elektrokolech nejdůležitější roli. Proto je nutné vědět, jaký motor váš elektrokolo má. Ty se liší výkonem, ale i umístěním. Umístění elektromotoru má následně vliv na jízdní vlastnosti elektrokola.

Elektrokolo s předním pohonem

Elektropohon na předním kole

Tento druh umístění elektromotoru je běžným utéměř všech městských elektrokol. V tomto případě je výhodou především nízká cena. Elektromotor vpředu zároveň vyvažuje hmotnost akumulátoru, který bývá obvykle v zadní části. Jeho využití se doporučuje na rovině případně v terénu, který není kluzký nebo nezpevněný. Zde může docházet k prokluzování kola.

  • Nízká pořizovací cena
  • Vhodný pouze na jízdu po zpevněné cestě

Elektropohon na zadním kole

Zde je, oproti předešlému pohonu na předním kole, točivý moment mnohem větší, takže zadní elektropohon zvládne i jízdu v terénu. Menší nevýhodou je snad to, že větší hmotnost je vzadu, neboť akumulátor je rovněž v zadní části. Zadní kolo je tak o něco více zatíženy. Tak či tak jsou však elektrokola se zadním elektropohonem nejpoužívanější. využívají ho trekingové i horské elektrokola.

  • Lepší záběr a vyšší výkon motoru
  • Nerovnoměrné rozložení hmotnosti

Elektropohon uprostřed kola

Na závěr je tu nejoptimálnější řešení v případě srovnání jízdních vlastností kol. Právě umístění elektromotoru i akmulátora uprostřed kola zajišťuje ideální rozložení hmotnosti, což ovlivňuje i dojezd elektrokola. Počítat musíte samozřejmě s vyšší cenou. Jde obvykle o dražší modely horských či trekingových kol. Právě tento druh pohonu umožňuje zdolávat velké vzdálenosti a rovněž i ten nejnáročnější terén.

Výkon elektromotoru

Standardem jsou elektromotory s výkonem 250 W, právě tento limit umožňuje vyhláška o silničním provozu. Existují však i výkonnější motory, 350 W, které mají vyšší točivý moment. Zde je však výkon limitován. Větší výkon i přes omezení však má svůj význam. Větší výkon motoru znamená, že má určité rezervy, a tak i při větším zatížení je motor namáhán mnohem méně.

Elektrokolo se zadním pohonem

Výdrž akumulátoru – dojezd elektrokola

Bez akumulátoru je i samotný elektrokolo, respektive elektromotor jen zbytečnou přítěží. Díky baterii totiž dostává potřebnou "šťávu". Pod výdrží baterie můžeme rozumět samotný dojezd, tedy na jakou vzdálenost baterie vydrží a také to, jaká je životnost baterie a kolik nabíjecích cyklů vydrží.

Dojezd a kapacita baterie

Samotný dojezd určit poměrně obtížně, protože jde o individuální hodnoty. Dojezd závisí jak od kapacity baterie (Ah), tak i od stylu jízdy, terén a hmotnosti, kterou elektrokolo převáží. Dále je to i nastavení intenzity, jakou vám elektromotor asistuje.

  • kapacita 9-10 Ah – dojezd 50 – 80 km
  • kapacita 11-12 Ah – dojezd 80 – 100 km
  • kapacita 13-14 Ah – dojezd 100 – 120 km
  • kapacita 15 Ah a více – dojezd 120 km a více

Výdrž/životnost baterie

Baterie používány v elektrokolech jsou nejčastěji známé Li-ion či Li-pol baterie. vyznačují se vysokou odolností a také dobrou životností. V případě, že baterii nevystavujete častým mechanickým nárazům, je životnost zhruba 8 let, což je přibližně 800  1 000 dobíjení. Případně v závislosti na stylu jízdy může jít o 20 000 – 30 000 km jízdy.

Umístění baterie

Rámová baterie

Baterie je umístěnana spodním rámu elektrokola (prostor určený pro láhev). jde o nejoptimálnější umístění baterie, které využívají hlavně horská kola.

Baterie za sedlovkou

Jde o dobré umístění baterie. obvykle se kombinuje s předním elektropohonem. Baterie ječasto na prodlouženém rámu kola. Takový systém lze vidět především u skládacích elektrokol.

Elektrokolo s baterií za sedlovkou

Nosičová baterie

Typická je pro městské a trekingová kola. Nosiče jsou téměř vždy součástí výbavy. Baterie je tedy umístěna pod nosičem, který používáte na tašku nebo košík. Určitě oceníte snadný přístup. Nevýhodou je snad jen rozložení hmotnosti.

Správná velikost a nosnost

Tak jako při běžném kole, i zde je pro pohodlí důležité zvolit správnou velikost rámu elektrokola. Ten se týká především výšky vaší postavy. Samotná nosnost závisí obvykle od konstrukce a použitých materiálů. Obvykle se však nosnost kola pohybuje na úrovni 120  150 kg.

Levné elektrokola

Ne vždy musí být nejšťastnějším řešenímkoupě levného elektrokola. Výkon motoru je obyčejně menší a výdrž baterie slabší, což znamená menší dojezd. Levné městské elektrokola najdete u prodejců již od 13 000 Kč, přičemž vůbec nemusí zklamat. Pro starší lidi jsou v skutku vhodné.

Pokud jste však náročnější zákazník a od elektrokola očekáváte víc, musíte i více zainvestovat. Kvalitní horské elektrokola koupíte v rozmezí od 33 000 do 50 000 Kč.Vyšší cenové kategorie jsou již skutečně profesionální elektrokola, které vás mohou vyjít i na 130 000 Kč.

Hodnocení článku:
(80.6%)

Pulbikované dňa: 14.11.2018


Přidat komentář