Nejlepší běžecké boty na pevný povrch

Ať už s během začínáte, chcete vyměnit klasické tenisky za něco lepší nebo si vybíráte obuv na svůj první maratón, tento postup vám pomůže zorientovat se v problematice běžecké obuvi.

Běžecká obuv

V první řadě je třeba si uvědomit, že neexistuje univerzální návod na správný výběr běžeckých bot. Každé chodidlo je jedinečné, stejně jako otisky prstů. Při výběru běžeckých bot by však měl brát ohled každý běžec na několik pravidel. Kritérií pro výběr správné běžecké obuvi je více, než by se zpočátku mohlo zdát.

Oblíbené produkty

Několik důležitých otázek

Předtím, než se pustíte do nakupování, měli byste znát odpověď na následující otázky.

  • Jaký je účel využití? (trénink, závody...)
  • Na jakém povrchu Behave? (asfalt, terén, dráha...)
  • Kolik vážíte a jakým zkušeným běžcem jste?
  • Jaká je biomechanika vašeho chodila? (pronace, neutrál, supinace)
  • Jaká je velikost a tvar vašeho chodidla?

Účel využití bot

První věc, ve které musíte mít jasno, je, zda v nových botách chcete trénovat nebo v nich absolvovat závody. Nemá smysl se zamýšlet nad tím, zda se dají tytéž běžecké boty využít na tréninky a zároveň i závody, případně hledat nějakou střední cestu. Oba typy, jak tréninkové, tak i závodní, mají provedení určené pro konkrétní účel.

Tréninkové běžecké boty jsou navrženy tak, aby co nejvíce tlumily nárazy při běhu a zabraňovaly tak únavě či bolestem chodidel. Umožňují tak trénovat pravidelně av častějších intervalech. Kvalitní modely mají zpravidla větší výdrž, a to nad 1 000 km.

Obuv na běhání

Běžecké boty na závody kladou důraz na vyvinutí vyšší rychlosti a šetření energie závodníka. Menší tlumení si však vybírá svou daň a projevuje se bolestí chodidel, které vyžadují po závodě více odpočinku. Proto nejsou vhodné pro pravidelné tréninky.

Typ povrchu při běhání

Dalším důležitým faktorem při výběru běžecké obuvi je povrch, na kterém běhavý. Opět platí pravidlo, že byste si měli vybrat obuv určenou na konkrétní povrch a používat ji pouze na něm. Častou chybou, zejména začínající běžce, je používání stejných bot na různých površích. Kromě sníženého pohodlí při běhání může dojít k nepříjemnému úrazu.

Asfaltová cesta

Ze všech typů mají silniční běžecké boty na trénink nejširší výběr. Běhání po tvrdém povrchu však vyžaduje několik klíčových vlastností běžeckých bot. Mezi hlavní kritéria řadíme schopnost tlumení nárazů při dopadu na tvrdý povrch. Tato schopnost ovlivňuje nejen pohodlí při samotném běhu, ale pomáhá předcházet bolestem chodidel či dokonce snižuje riziko možných úrazů. Na rozdíl od běhu po terénu je běh po zpevněné cestě mnohem čistší, takže je zde prostor na kvalitní odvětrávání z vrchní části boty.

Terén

Někde můžete najít označení této kategorie jako trail, cross či offroad. Jde však stále o tentýž typ povrchu. Jak jistě tušíte, na vlastnosti trailových běžeckých bot třeba klást jiné nároky než na ty silniční. Jelikož povrch terénu je nevyzpytatelný a jeho tvrdost není taková stálá jako u asfaltových cestách, musí být tomu přizpůsobeny i podrážky.

Běh v teréne

Schopnost tlumení byste při těchto botách hledali marně. Běžecké boty určené do terénu disponují tvrdší podrážkou, která eliminuje nerovnost povrchu nebo přítomnost kamínků. Rovněž umožňuje lepší odražení z měkkých povrchů a zároveň je její povrch upraven tak, aby se co nejméně klouzala v mokrém terénu. Krosová běžecká obuv je samozřejmě vybavená vyšší odolností materiálu a nepromokavostí v nepříznivých podmínkách.

Dráha

Méně rozšířené jsou běžecké boty určené na běhání po antukové dráze. Výběr v obchodech je v tomto případě omezenější. Jsou využívány zejména závodníky. Na spodní části těchto bot najdete hroty, které zabezpečují lepší odraz od tohoto typu povrchu.

Váha a zkušenost běžce

Pokud máte nadváhu nebo s během jen začínáte, poohlédněte se po běžeckých botách s vysokým tlumením a kontrolou pohybu. V případě nadváhy regulují tvrdost dopadu na chodidla, díky čemuž pomáhají předcházet bolestem či dokonce úrazům.Pokud se řadíte k začátečníkům v běhání, pomohou vám minimalizovat nesprávný dopad chodidel, dokud nezlepšíte techniku běhání.

Biomechanika chodidla

Tento faktor byste při výběru správné běžecké obuvi neměli zanedbat ani podcenit. Často se stane, že v prodejně zákazníkovi sedí boty jako ulité, ale při jejich pravidelném používání ho po čase začnou bolet nohy. Toto bývá nejčastěji způsobeno nepřizpůsobením výběru bot biomechanice svého chodidla.

Ve zkratce jde o přirozený pohyb chodidla a kotníku, který vzniká při běhání. Naše chodidla se tak snaží intuitivně tlumit dopad na povrch, po kterém běháme.

Zkuste se prodavače v obchodě zeptat, zda si můžete běžeckou obuv vyzkoušet v prodejně na běžícím pásu. Pokud to není možné, proběhněte se alespoň po prodejně. V žádném případě si nezkoušejte obuv jen vsedě.

Známe tři typy biomechaniky chodila:

  • Pronace (nadměrná): Je to pohyb chodila směřující dovnitř. Většina běžců má tendenci provádět tento pohyb, neboť umožňuje lepší pohlcování energie při nárazu chodidel o povrch. Do této skupiny patří zejména ženy, lidé s nadváhou, plochými chodidly nebo s nohama do X. Pro eliminaci možných zranění doporučujeme hledat běžecké boty s označením STABILITY, CONTROL nebo SUPPORT. Je to označení výrobců pro kontrolu nebo podporu pohybu. Dalším řešením mohou být vložky do bot na míru. Pokud patříš i ty do této skupiny, při pohledu na své staré boty zjistíš, že je máš více odřené z vnitřní strany.
  • Neutrál (normální pronace): Je v podstatě přímý pohyb chodidla, bez jakéhokoliv vyklenutí chodidla do vnější nebo vnitřní strany. Pokud je to i tvůj případ, v obchodech hledej boty s označením NEUTRAL.
  • Supinace: Je to opak pronace, čili pohyb chodidla směřuje do vnější strany. Je to spíše ojedinělý pohyb, proto i výběr těchto bot nebude až takový rozmanitý. Tento pohyb chodidla je však do určité míry při běhu správný. Vyskytuje se zejména u lidí s vysokou klenbou a jejich boty bývají odřené z vnější strany.

Velikost a tvar chodidla

Ne každý má stejný tvar chodidla. Někdo má nejdelší palec, jiný zase druhý prst na noze. Proto tomu musíme přizpůsobit velikost běžeckých bot. Při první koupi běžecké obuvi je právě její velikost nejčastější chybou běžců začátečníky. Automaticky sahají po stejných velikostech, jaké mají jejich boty na běžné nošení. Avšak co se týče délky, minimálně by měly být o půl centimetru, případně o půl čísla déle, než je délka vašeho chodidla od paty po nejdelší prst.

Velikost a tvar chodidla

Není ojedinělým jevem, že zkušení běžci si vybírají boty na běhání dokonce io číslo větší. Třeba myslet na to, že chodidlo se při běhání mírně pohybuje v botě směrem dopředu. V opačném případě se můžete připravit na krvavé podlitiny nehtů, omodranie či případně jejich odpadnutí. Rovněž by bota neměla být těsná ani po stranách chodidla, ale zároveň by se vám z ní neměla zouvat pata. Běžecké boty si vždy zkoušejte v ponožkách, ve kterých i budete chodit běhat.

Zřejmě jste si nevšimli, že se velikost vašich chodidel během dne mírně mění. Pokud pravidelně běháte ve stejný čas, například pouze ráno nebo pouze večer, jděte si vyzkoušet své nové běžecké boty právě v tentýž čas.

Rozdíl mezi drahými a levnými běžeckými botami

Na začátek si ujasněte, co považujete za levné a drahé boty. Mezi levné řadíme boty do 1 800 Kč a mezi drahé nad 3 600 eur. Někde uprostřed je střední třída. Má tedy smysl kupovat drahé běžecké boty? Záleží zejména na náročnosti každého běžce. Zatímco levné boty mohou být provedením rovněž velmi kvalitní, nějaké rozdíly oproti dražším zpozorují zejména zkušení běžci.

Jde především o schopnost tlumení podrážky a její životnost. Přesto však začátečníkům poslouží velmi dobře při rekreačním běhání 2- až 3-krát týdně i levné modely. Ti zkušenější běžci ocení skvělé tlumení podrážky drahých modelů při každodenním běhání, stejně jako lidé s nadváhou. Dražší běžecké boty by vám měly hravě zvládnout vydržet dělat společnost minimálně 1 000 km.

Při běhání střídejte minimálně dva páry bot. Předejdete tomu, že si noha zvykne na jeden pár a po výměně bot nastanou ortopedické problémy.

Další typy běžeckých bot

Kromě klasických běžeckých bot je v nabídce i několik speciálních typů. Vybrat si můžete například barefoot či minimalist.

  • Minimalist – mají snížený sklon mezi špičkou a patou (drop) a nižší úroveň tlumení. Jsou velmi lehké a flexibilní.
  • Barefoot – běžcem přináší téměř identický pocit jako při běhání na boso. Drop je nulový a bota poskytuje dokonalý kontakt chodidla s povrchem. Funkce boty je zejména v ochraně chodidla před zraněním.
  • Cushioning – jsou v podstatě pravým opakem výše zmíněných bot. Poskytují zvýšenou míru ochrany, komfortu a tlumení nárazů při došlapu.

Oblíbené produkty

Hodnocení článku:
(81%)

Pulbikované dňa: 15.11.2018


Přidat komentář