Nejlepší hevery 2021 – recenze, test, srovnání, zkušenosti

Přezouvání pneumatik, oprava defektu nebo drobné servisní úkony na vašem autě, traktoru či zahradní sekačce? Přesně tehdy vám může posloužit nářadí, jako hever nebo, pokud chcete zvedák na auto. V autech jde často o součást povinné výbavy. V případě defektu totiž jen těžko kolo bez tohoto nářadí vyměníte. Každopádně, hever si najde u kutila v domácnosti víceúčelové využití. Jaké hevery jsou na trhu v nabídce? Podle čeho vybírat? Poradíme vám.

Jak vybrat hever?

Jaký zvedák na auto? V obchodech můžete narazit na několik typů, klasický mechanický nůžkový zvedák na auto je snad nejpopulárnější. V nabídce je však i hydraulický zvedák na auto, nůžkový nebo elektrický. Samozřejmě, pokud si doma neplánujte zhotovit profesionální dílnu na opravu aut, netřeba mít velké oči a dvousloupové profi zvedáky přenechejte autoservisům. Pojďme se spolu hlavně podívat, jaké hevery jsou na výběr, podle čeho vybírat a řekneme si i to, kolik stojí například takový kvalitní hydraulický zvedák na auto.

Nejlepší hevery

Hevery – recenze

Hydraulický, pneumatický, hřebenový nebo nůžkový zvedák na auto? Pokud nevíte, jaký zvedák na auto zvolit, kromě našeho průvodce výběrem vám mohou pomoci i naše recenze. Podívali jsme se na několik oblíbených modelů heverů a sepsali jejich plusy a mínusy.

Důležité parametry výběru

Před výběrem kvalitního heveru je rozhodně správně, pokud si nastudujete základní informace. K tomu vám postačí náš článek, kde najdete všechny komplexní informace. Začít musíme především tím, že zvážíte vlastní preference a primární účel zvedáku. Následně pouvažujete i nad tím, zda chcete hever jako součást povinné výbavy vozidla nebo chcete mít doma kvalitní zvedák, díky kterému nebude výměna pneumatik či oleje rizikem. Zvážit třeba i další parametry jako nosnost, výška zdvihu i hmotnost heveru, rozměry a také není malichernostmi ani cena.

  • Domácí nebo profesionální účely
  • Základní typy heverů podle mechanismu
  • Základní typy heverů podle konstrukce
  • Nosnost
  • Výška zdvihu
  • Hmotnost
  • Cena a oblíbení výrobci

Domácí nebo profesionální účely

V zásadě tak ani nejde o to, že by se hevery dělily na profesionální nebo domácí či standardní, ale je třeba zvážit i to, jaké využití u vás hever bude mít. Přirozeně, profesionální elektrické zvedáky na auto s kompresory u vás doma v dílně, kde parkujete sekačku asi nebudou mít velký význam. Za profesionální hevery zaplatíte větší obnos peněz, jsou rozměrné a mají vyšší hmotnost. Nejčastěji jde o sloupové konstrukce s hydraulickým – elektromechanickým mechanismem. Nosnost je 3,5 tuny a více, standardem je zdvih okolo 1,5 až 2 metrů. U některých zvedáků klidně i více. Takové něco s velkou pravděpodobností doma na přezouvání letní sady pneumatik za zimní nebudete potřebovat.

Mechanický zvedák na auto

Pro přezouvání pneumatik a drobné mechanické úkony, jako výměna oleje, ošetření podvozku nebo výměnu výfukového systému vám bude stačit i standardní hever. Domácí hevery jsou cenově méně nákladné, kompaktnější a snadno se s nimi manipuluje. Samozřejmě, celé auto jedním heverem nezvednete, ale to ani není jejich účelem. V tomto případě jde především o hydraulické a nejklasičtější nůžkové zvedáky. Pomocí mohou být i podpěry, kterými autu dodáte potřebnou stabilitu a minimalizujete riziko, že by hever nemusel váhu vozidla stabilně udržet. Nejvíce populární se stávají hydraulické zvedáky na auto i s pojezdem.

Základní typy heverů podle mechanismu

Mechanismus je ve své podstatě systém nebo princip na základě, kterého je břemeno zvedáno. Existuje několik typů, z nichž každý má své využití v praxi. Známe tyto typy:

Mechanický zvedák

Pojmenovat bychom mohli tuto kategorii i jako ruční – manuální zvedáky na auto. Při jejich používání jde o to, že při zvedání břemene je nutné využívat mechanickou sílu. Nejčastěji jde o kliku nebo páku. Jejich výška zdvihu i nosnost bývají povětšinou nižší. Typickým příkladem jsou nůžkové hevery, ale i některé jiné druhy zvedáků, jejichž zdvih navyšujete za pomoci užívání páky nebo kliky. Využít tedy musíte i svou fyzickou sílu a při práci s nimi ztratíte i nějaký ten čas.

Hydraulický zvedák

V rámci kategorie heverů jde o suverénně nejpopulárnější kategorii. Hydraulický mechanismus je dobře známý a ověřen. Pod jistým a stupňujícím se tlakem hydraulický píst vytlačuje kapalinu, a to buď automaticky, nebo za pomoci manuálního mechanismu. Díky tomu je břemeno zvedáno do výšky. Hydraulické zvedáky mají často vyšší nosnost a odolnost. Princip je však mnohem rychlejší a spolehlivější. Manipulace s takovým heverem je jednoduchá, vyšší bývá jen jejich hmotnost. Pokud však mají pojezd, není to problém.

Pneumatický zvedák

S takovým se často určitě nepotkáte. Ačkoli, mnozí si jejich název zaměňují právě s hydraulickými. Skutečnost je taková, že pneumatický zvedák nevyužívá žádnou kapalinu, ale jen sílu stlačeného vzduchu. Proto je lze definovat i jako vzduchové hevery. Pro jejich používání je nutné disponovat kompresorem nebo pumpou. Používají je například hasiči. Nejčastěji jde o měchové – balónové mechanismy, které zvyšováním objemu vzduchu dokáží rovnoměrně zvedat břemeno a měnit jeho dispozici. Doma však mají minimální využití. Nákupní cena je vysoká a náročné jsou i na skladování.

Pneumatický zvedák na auto – výběr

Základní typy heverů podle konstrukce

Z hlediska využívání zvedáků v praxi je třeba si rozdělit hevery i podle konstrukce. Nosná konstrukce má totiž rovněž své limity a vlastnosti, kterými kvalifikuje daný zvedák na jistý účel.

Nůžkové hevery

Nejběžnější konstrukce mechanických zvedáků, se kterými se běžně setkáváte při téměř každém osobním automobilu. Právě tento typ zvedáku je nejčastěji prvkem povinné výbavy vozidla. Výhodou je jeho nízká cena a skladnost. Konstrukce se skládá ze dvou ramen, mezi nimiž je instalován otočný kovový šroub se závitem.

Otáčením šroubu za pomoci mechanické kliky nebo páky se ramena rozevírají a zvětšuje se zdvih samotných ramen. Nutné je tedy ruční otáčení kliky, což je fyzicky i časově náročné. Nevýhodou takovýchto zvedáků je i méně odolná konstrukce a horší stabilita.

Hřebenové hevery

V tomto případě zdvihací mechanismus a konstrukce sestávají z hřebene – ozubené dráhy. Drážky mají různou výškovou úroveň. Opět jde o druh mechanického heveru, při kterém je třeba používat kliku, aby bylo břemeno přesouváné z drážky do drážky. Výhodou je vyšší nosnost a lepší stabilita, neboť jsou ramena zaseknuté a nehrozí vyskočení šroubu. Cenově jsou sice dražší, ale oproti nůžkovým je taková konstrukce odolnější a spolehlivější.

Podobně je to i s pákovými hevery, které jsou nejčastěji hydraulické, které se využívají poměrně často a zdvih se zvyšuje za pomoci dlouhé páky, kterou pohybujete směrem dolů. Výhodou je vyšší nosnost a stabilita a také, že disponují kolečky, což usnadňuje i manipulaci.

Sloupové hevery

Ty jsou populární především v profesionálním segmentu a jen málokdo si doma pro své účely obstará do garáže takovýto typ zvedáku. Existují jednostĺpové, dvousloupové nebo čtyřsloupové zvedáky s průjezdem na auto. Využívají se v autoservisech, pneuservisech či u klempíře.

Vyznačují se vysokou odolností a nosností. Výhodou je vysoká stabilita zvedaného břemene. Konstrukčně mají nejvyšší zdvih ze všech. Jde nejčastěji o elektrohydraulické zvedáky, které synchronizaci zvedají samotné břemeno. Existují i ​​modely bez průjezdu, no středový přejezd – propojovací práh slouží ke zvýšení odolnosti a nosnosti konstrukce. Čtyřsloupové zvedáky obvykle nejsou tvořeny pojistnými západkami pod každé kolo, ale pevnými nájezdy – plošinami.

Sloupový zvedák na auto/hever

Při takových zvedácích se využívají i podpěry, které jsou jistou pojistkou v případě, že by došlo k selhání heveru a poškození konstrukce nebo elektromechaniky. Zároveň se díky podpěrám zvyšuje stabilita a tedy bezpečnost při práci.

Nosnost heveru

V tomto případě zákazníka zajímá, nevyjímaje, zda jde o domácí nebo profesionální účely, jaká je maximální nosnost zvedáku. Jinou nosnost bude totiž mít nůžkový zvedák a jinou kvalitní dvousloupový zvedák na auto. Důležitý je tento parametr hned ze dvou důvodů.

Prvním je, že samotného zákazníka zajímá, kolik zvedák unese a pro jaké účely může hever využívat. Druhým důvodem je samotný limit a tedy fakt, že maximální nosnost výrobce zakazuje – nedoporučuje překračovat. Proto je ideální, pokud při koupi zvedáku myslíte i na určitou rezervu. Není totiž ideální, pokud zvedák pravidelně přetěžujete a chodíte na jeho limit.

Rovněž je však zbytečné, aby sta vlastnili zvedák, jehož nosnost ani náhodou nevyužijete. Jednak je toto řešení dražší a druhotně je neefektivní. Proto vybírejte tak, abyste měli pro hever dostatečné účely.

Samotná nosnost hydraulického, nůžkového nebo sloupového zvedáku je rovněž ukazatelem kvality konstrukce. Už samotná masivní konstrukce může napovědět, kolik hever snese. Pro domácí účely, např. přezouvání sezónní sady pneumatik, je pro vás dostatečné, pokud sáhnete po nůžkovém či hydraulickém zvedáku s nosností od 2 do 3,5 tuny. Takové modely jsou nejčastěji vybaveny i systémem pojezdu. Větší a těžší zvedáky mají nosnost do 5 tun. Profesionální sloupové zvedáky mají maximální nosnost na hranici 10, 20 či 50 tun.

Výška zdvihu

V rámci výšky zdvihu netřeba mít obavy, dokud spatříte údaje v milimetrech. Tento parametr má dvě hodnoty. Udává se minimální a maximální výška zdvihu. Rozlišovat totiž třeba i to, jaké máte vlastně potřeby. Při autech se výšky podvozku liší ai  tento parametr třeba při zvedácích a jejich výběru zohlednit.

Minimální výška zdvihu je stejně důležitá, jako ta maximální, minimální výška totiž definuje to, zda samotný zvedák pod auto vlastně dokážete dostat. Pokud máte auto se světlou výškou 140 mm, jen těžko ho zvednete s heverem s minimálním zdvihem 150 mm. Při nízkých autech se využívají někdy speciální nízkoprofilové zvedáky.

Výška zdvihu zvedáku na auto

Maximální výška zdvihu je již následně důležitá i proto, zda chcete, aby břemeno bylo těsně nad zemí nebo vyžadujete pod břemenem více vzdušného místa. Pro daný úkon tedy musí být hever přizpůsoben i výškou maximálního zdvihu, ta se pohybuje na úrovni od 200 do 500 mm. Je ideální, pokud je mezi minimálním a maximálním zdvihem rozdíl alespoň 200 až 300 milimetrů.

Hmotnost

Toto kritérium výběru rozhodně není nejdůležitější a v zásadě váš výběr nemusí nijak výrazně ovlivnit. Běžné nůžkové hevery do auta neváží více než 2 až 3 kg. Jejich výhodou je právě kompaktnost a jednoduchá manipulace. Hrát může roli hmotnost heveru až v případě, že si vysloveně vyžadujete skladný a mobilní hever pro specifické účely.

Pokud se vám žádá větší a odolnější hever, přirozeně půjde o masivnější konstrukce. Větší hydraulické hevery mohou vážit i 10 kg a více. Nemluvě o sloupových zvedácích, jejichž hmotnost může přesáhnout i více než 20 nebo až 50 kg. Profesionální konstrukce s plošinami klidně i víc.

Cena a oblíbení výrobci

Možná byste byli překvapeni, ale za kvalitní hever na domácí účely rozhodně nemusíte dát horentní sumy. Koneckonců, nůžkový hever s dvouramennou konstrukcí vás nevyjde na více než na 250 až 500 Kč. Pokud by se vám více hodil kvalitní hydraulický hever s pojezdem a s nosností alespoň 2,5 až 3 tuny, připravte si 750 až 2000 Kč. Pokud již zatoužíte po prémiové kvalitě, kvalitní hydraulický hever s vyšší nosností a kvalitní konstrukcí vás může vyjít i na více než 2500 až 3700 Kč.

Kvalitní profesionální hevery do autoservisů a autodílen s pojezdem a vysokou možností zátěže se již pohybují v cenových relacích nad 7500 Kč. Sloupové zvedáky vyjdou profesionální dílny i na více než 25 000 Kč.

Mezi přední výrobce, na které pohodlně natrefíte i v mnoha obchodech, patří značky jako Geko, Güde nebo Dema. Méně známé jsou hevery značky Elmax, Ripper a Proteco.

Nejčastější otázky a odpovědi (FAQ)

Už víte, jak zvedák na auto/hever vybrat. Ohledně jeho použití i nosnosti máte ještě další otázky. Odpovědi na ně se dozvíte na tomto místě.

Je zvedák na auto povinnou výbavou vozidla v provozu?

Třeba rozlišovat podle toho, na jaké vozidlo se legislativa vztahuje. Kdysi byly zvedák, rezervní kolo s diskem a klíč na kola nutností, dnes je to trochu jinak. Zvedák patří mezi povinnou výbavu vozidla, ale nevztahuje se na vozidla: s obutou dojezdovou sadou (run flat) pneumatik, které umožňují projít určitou vzdálenost i po defektu díky speciálně zpevněné bočnici pneumatiky; které jsou vybaveny sadou na bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky; kategorie M2, M3, N2 a N3, která jsou vybavena prostředky pro bezdemontážní opravu pneumatiky nebo disponují smlouvou o zabezpečení opravy poškozené pneumatiky na celém území České republiky, nepřetržitě; typu městské autobusy, speciální nákladní vozidla nebo vozidla, jejichž provozování je omezeno na určité území, v jehož dosahu jsou adekvátně servisní služby provozovatele na opravu poruchy vozidla.

Kam mám zvedák umístit při výměně defektního kola za rezervu?

Používání heveru není žádná věda, ale rozhodně není jedno, jak v dané situaci zvedák na auto použijete. Například v případě výměny defektu nebo svépomocného přezouvání pneumatik. Podstatné je, aby byl podklad pevný, auto musí mít zařazený rychlostní stupeň a ruční brzdu. Klíčové je i umístění zvedáku, u vozidel mohou být opěrné body konstrukce umístěny mírně odlišně. Některé mají tyto body na bočních prazích blíže k předním blatníkům, jiné dále. Tyto body jsou často označeny drobnými výřezy nebo jsou označeny v manuálu vozidla. Zvedák nesmíte vkládat libovolně pod auto. Doporučujeme vám auto vždy ještě zajistit podpěrami nebo čímkoli, co byste mohli vložit pod osu nápravy. Práce s heverem se již následně liší od samotné konstrukce.

Je nůžkový zvedák limitován nosností?

Ano, je. Ne každý nůžkový zvedák má stejnou nosnost. Převážná většina však zvládne zvednout běžný osobní automobil. Nejčastěji je jejich maximální nosnost do 2 tun. S výjimkou se najdou i konstrukčně odolnější nůžkové zvedáky s nosností do 3 tun.

Vaše hodnocení:
(90%)
Datum publikování: 11.12.2020
Datum poslední aktualizace: 10.02.2021
Autor
Tomáš Polakovič

Tomáš Polakovič

Připravujeme pro vás recenze, testy, hodnocení. Snažíme se vám poskytnout všechny informace, které vám pomohou při rozhodování s nákupem spotřebiče, elektroniky nebo jiného produktu. Zapojte se i vy do diskuse pomocí komentáře a pomozte někomu dalšímu.


Přidat komentář