Nejlepší pneumatiky 2021 – recenze, test, srovnání

Kola na autě jsou stejně důležité jako samotný motor, protože bez jednoho či druhého se nikam nedostanete. Kvalitní letní či zimní pneumatiky jsou rovněž podmínkou bezpečné jízdy. Na autě totiž jde o část vozidla, která je neustále v kontaktu s vozovkou. Není proto jedno, jaké pneumatiky máte na autě obuté. Řídit byste se měli doporučenými parametry, které definuje už samotný výrobce automobilu, ale také byste měli znát i ostatní parametry.

Jak vybírat pneumatiky

Otázky, jaké pneumatiky na auto si vybrat v zimě či v létě, které pneumatiky jsou nejlepší nebo kde seženete nejlevnější pneumatiky, ty jsou bezpochyby legitimní, ale k odpovědím je nutné se dopracovat na základě jisté posloupnosti a nesáhnout hned po prvních, které mají v e-shop nejnižší cenovku. I výběr se totiž může lišit vzhledem k preferencím a potřebám řidiče a ty třeba rovněž rozlišovat. Na samotné pneumatice najdete minimálně dobrou desítku údajů, kterým rozumí množství majitelů aut jen velmi málo. Letní či zimní pneumatiky? My vám obecně poradíme a pomůžeme, abyste si vybrali pro vaše vozidlo tu nejlepší alternativu.

Nejlepší letní pneumatiky

Nejlepší zimní pneumatiky

Pneumatiky – recenze

Rozhodli jste se pro nové pneumatiky a navzdory našemu průvodci výběrem si nevíte zvolit ty správné? Krátké recenze několika zimních pneumatik s jejich plusy a minusy by vám mohly být nápomocné.

Styl jízdy, zvyky a schopnosti řidiče

Ať vybíráte letní nebo zimní pneumatiky, nikdy nehraje roli jen roční období. Výběr pneumatik je třeba uchopit komplexně. Než se pustíme do jednotlivých parametrů, které si je třeba při výběru všímat, zamyslete se nad tím, jak jezdíte, jakým řidičem vlastně jste? Jezdíte rádi rychle na limit? Zapomínat netřeba ani na to, jaké auto vlastníte. Je rozdíl, pokud jezdíte s dodávkou, kombi, hatchbackem nebo s SUV. Než přijdete do obchodu a vyberete si nebo vložíte pneumatiky do virtuálního košíku, zamyslete se i nad tím, jaké jsou vaše řidičské dovednosti, zvyky a jaký styl jízdy preferujete.

Šofér se sportovním autem zřejmě nebude hledat sezónní pneumatiky vhodné do mírného terénu. Potřebné je všímat si normované indexy, aby sportovní pneumatiky snášely vysokou zátěž, měli dobrý přítlak. Řidič off-roadu je zase opačný extrém, kterého budou zajímat pneumatiky s vysokou odolností, nepůjde mu příliš o hluk, ale především o vysokou odolnost dezénu a kvalitní přilnavost. A pokud se podíváme na drtivou většinu řidičů, půjde především o ideální poměr komfortu a úspornosti. Žádný extrém s ohledem na sportovní nebo terénní styl jízdy.

Důležité parametry výběru

V souvislostmi s údaji, které najdete označené i na samotné pneumatice, budeme hovořit o konstrukčních a technických parametrech pneumatiky. Bez ohledu na to, zda budete vybírat letní nebo zimní sadu pneumatik, tyto údaje jsou stejně důležité. Vybrat správné rozměry pneumatiky vám pomůže rovněž technický průkaz od vašeho vozidla, kde se dočtete o průměru disků a rozměru pneumatik při správně zvolené velikosti disku. Několik aut má předepsaných několik rozměrů, kterými se je třeba řídit. Kromě toho, které parametry jsou při výběru nejdůležitější?

  • Typy pneumatik podle sezónnosti
  • Třídy pneumatik
  • Typy dezénu – hloubka dezénu
  • Rozměry pneumatiky (šířka, výška)
  • Zátěžový index (nosnost)
  • Rychlostní index
  • Úspornost pneumatik
  • Hlučnost pneumatik
  • Evropský normativní štítek
  • Materiál pneumatiky
  • Věk pneumatiky
  • Oficiální testy a recenze
  • Cena a ověření výrobci

Typy pneumatik podle sezónnosti

Většina z nás se řídí při výběru pneumatik jednoduchým pravidlem. Na zimu zimní, na léto letní pneumatiky a najdou se i tací řidiči, kteří ignorují i ​​toto pravidlo. V zásadě je toto pravidlo základem, protože tak by to mělo správně být.

V minulosti se věru přezouvání pneumatik nijak výrazně neřešilo, ale časem se přezouvání začalo realizovat především z důvodu bezpečnosti. Základ pro tento mechanický úkon položili i moderní technologie a progres v rámci segmentu vývoje pneumatik. Jejich vlastnosti jsou totiž rozdílné a jsou předurčeny proto, aby jejich efektivita byla co nejvyšší pro podmínky, do nichž jsou určeny.

Letní pneumatiky

Pneumatiky vhodné na letní sezónu mají specifické vlastnosti a oproti zimním se liší hned v několika aspektech. Především se odlišují směsí, která je použita. Letní pneumatiky pracují efektivně při teplotě nad +7 °C. Při nižší teplotě už směs tuhne a nemá optimální vlastnosti.

Letní pneumatiky na osobním autě

Obecně jsou letní pneumatiky dimenzovány pro vyšší teploty, vhodné jsou pro suchou i vlhkou vozovku, mají méně drážek, celistvější mezery a vyznačují se vysokou přilnavostí. Oproti zimním pneumatikám jsou rovněž méně hlučné a především i úspornější. Dobré vlastnosti si v těchto měsících, kdy teplota neklesne pod +7 °C, udržují i ​​při prudkém brzdění.

Zimní pneumatiky

V okamžiku, kdy rtuť teploměru stabilně klesne pod hodnotu +7 °C, jsou zimní pneumatiky ideální volbou. Přestože zákonná úprava hovoří o použití zimních pneumatik při souvislé vrstvě sněhu, při nižších teplotách je směs použitá při výrobě zimních pneumatik rozhodně lepší alternativou.

V nižším teplotním rozsahu si zachovávají skvělé vlastnosti, pružnost, přilnavost a rovněž mají větší drážky, což zabezpečuje lepší odvod vody, dezén je oproti letním výrazně hlubší. Vozidla se zimními pneumatikami na sněhu prokazatelně reagují pohotověji a auto je lépe kontrolovatelné. Typické jsou v zimě i kašovité povrchy, kterou díky větším drážkám odvedou efektivněji. Při brzdění je dosaženo lepší trakce. Obecně jsou zimní pneumatiky hlučnější a méně úsporné. Při teplotě nad 7 °C směs měkne, což způsobuje méně úspornou a pohodlnou jízdu.

Celoroční pneumatiky

Jde o pneumatiky, jejichž směs je v ideálním případě vyrobena tak, aby nebylo nutné realizovat sezónní přezouvání pneumatik. Vzory drážek mívají specifické uspořádání pod určitým úhlem, dezén je něco mezi letní a zimní pneumatikou, podobně je to i se šířkou. Směs použitá na výrobu pneumatik je tvrdší, mají vysokou životnost, což je způsobeno právě tvrdší a odolnější směsí.

Je však pravda, že většina celoročních pneumatik není přes letní měsíce taková flexibilní, jako letní a mají horší přilnavost. Rovněž při nižších teplotách nemají takové dobré trakční schopnosti, což však neznamená, že samotné vlastnosti jsou špatné. Celoroční pneumatiky jsou vhodné především do podmínek, kde teploty nedosahují absolutně extrémy ani z jedné strany teploměru. Jde o zlatý střed, celoroční pneumatika má to nejlepší z obou sezónních přezutí a setkává se to někde uprostřed. Pokud v zimě nemáte neustále souvislou vrstvu sněhu a -15 °C pod nulou a stejně tak nemáte permanentně teplotu vzduchu kolem 40 °C, celoroční pneumatiky jsou vhodnou volbou. Rovněž i pro řidiče, kteří nejezdí příliš dlouhé trasy a nejezdí tak často.

Dojezdové pneumatiky – "run flat"

Pozor, dojezdové pneumatiky nejsou v žádném případě nižší kategorií a netřeba si je plést s rezervními koly. Dojezdové pneumatiky neslouží pouze na několik kilometrů dojezdu. Jde o plnohodnotné letní či zimní pneumatiky, které však mají jisté specifické vlastnosti.

Na první pohled run flat pneumatiku nerozeznáte od klasické konstrukce pneumatiky. Pokud nezačnete zkoumat označení. Zásadní rozdíl však je v tom, že mají jinou konstrukci. Bočnice dojezdových pneumatik je zpevněná a vyztužena. Slouží k tomu, že v případě, že na vozidle dostanete defekt a pneumatika začne ztrácet tlak, nemusíte měnit defektní kolo na místě, ale máte k dispozici zhruba ještě 80 až 100 km dojezdu při maximální rychlosti 80 km/h. Samotný dojezd udává výrobce pneumatiky. Jednoduše, nehrozí vám, že začnete drápat asfalt na ráfcích.

Dojezdové – "run flat" pneumatiky

Takové pneumatiky je však možné obouvat pouze na disky, které jsou vybaveny systémem monitorování tlaku v pneumatikách – TPMS. Přirozeně tedy takovým systémem musí být vybavené i vozidlo. Vozidlo tedy začne detekovat, že tlak v pneumatikách klesl pod mezní hodnotu a je třeba navštívit servis nebo kolo vyměnit. Kdyby auto tento systém nemělo, nemusíte defekt zaregistrovat a v takovém případě se může stát, že zničíte i dojezdové kolo. Tento typ pneumatik je ze všech suverénně nejdražší.

Třídy pneumatik

Pneumatiky jako takové výrobci rozdělují rovněž do specifických tříd nebo, pokud chcete, kategorií. Cílem je odlišit přirozeně ty nejlevnější a méně kvalitní pneumatiky od těch nejdražších pneumatik nejvyšší třídy s nejvyšší cenovkou. Třídu pneumatik je třeba si všímat také z důvodu, kde jezdíte a za jakého řidiče se považujete. Jednoduše řečeno, třída pneumatiky vám hovoří o poměru kvality a ceny. Jaké je tedy kategorické dělení pneumatik do tříd?

Ekonomická třída pneumatik

Pneumatiky této třídy bychom klidně mohli označit za standardní nebo lidové. V jejich případě se není třeba obávat, že by tyto pneumatiky byly vyráběny s nižším důrazem na kvalitu, ale kvalitou směsi a svými vlastnostmi jsou určeny pro řidiče a vozidla, kde je kladen důraz především na funkčnost a ne na komfort. Také pro řidiče, kteří měsíčně nenajezdí tisíce kilometrů a nesnaží se hledat jejich limity.

Ideální jsou pro auta nižší a střední cenové třídy. Jde o levnější pneumatiky a také cenově dostupnější. Bez ohledu na to, zda jde o zimní, letní nebo celoroční pneumatiky. Při klidné jízdě ve městě, na okresních cestách či občasné jízdě na dálnici jsou ekonomické pneumatiky zcela přirozenou volbou.

Střední třída pneumatik

Zlatá střední cesta? Tato třída pneumatik je ideálním poměrem mezi cenou a kvalitou. V této třídě má zastoupení velké množství značek a populárních výrobců. Jde o pneumatiky, které jsou vhodné v zásadě pro jakýkoliv druh auta a pro všechny řidiče. Opět však netřeba hledat sportovní extrémy.

Tuto třídu pneumatik můžete klidně obout na SUV i na malý hatchback. Průměrný styl jízdy jim vyhovuje. Jezdit po městě, po okresních cestách nebo po dálnici nemá za následek žádné výrazné nevýhody. Jízdní vlastnosti i komfort jsou přiměřené a podobně je na tom i spolehlivost a bezpečnost. Střední třída nabízí ideální poměr kvality za rozumnou cenu.

Vysoká třída pneumatik

Volbou pro náročné řidiče bývají právě pneumatiky této, lze hovořit i prémiové třídy. Cenově jde o nejnáročnější kategorii, kterou výrobci doporučují řidičům, kteří rádi testují limity svého auta. Je však jedním dechem dodat i to, že jde o pneumatiky nejvyšší kvality.

Výměna pneumatik v servisu

Díky tomu zaručují perfektní komfort, sportovní vlastnosti a bezpečí. Jejich vývoj je velmi progresivní a nabízejí nejmodernější směsi a použité inovativní technologie. V zásadě jsou vhodné pro jakýkoliv typ provozu a pro každý terén a počasí. Obout je můžete klidně na sportovní vůz s vysokým výkonem, na SUV nebo auto střední třídy. Pokud jezdíte tisíce kilometrů měsíčně, rádi jezdíte více než "svižně", tehdy si vaše auto takové "bačkůrky" doslova ptá.

Typ dezénu – hloubka

Při samotném dezénu je třeba si všímat tzv. vzorek. Na trhu existuje totiž několik typů dezénu, které se odlišují jako u zimních, tak i u letních pneumatik. Tento vzorek je velmi důležitý i z toho důvodu, jak samotnou pneumatiku obujete. Dezén se rovněž odlišuje i hloubkou. Čeho se však musíte držet a přikazuje to i zákon, je definována minimálně hloubka dezénu. Při letních je to minimálně 1,6 mm a při zimních minimálně 4 mm.

Symetrický dezén

Už z názvu vám může být zřejmé, že v případě symetrického dezénu jsou obě poloviny běhounu uspořádány symetricky a proto nezáleží, jak pneumatiku obujete a na kterou stranu vozidla ji dáte. Nejčastěji je symetrický dezén použit při letních pneumatikách. Výhodou takových pneumatik je nepochybně komfort a rovněž minimalizaci hluku od vozovky.

Symetrické pneumatiky se obouvají na téměř všechny velikosti disků. V zásadě při výběru jde o preference řidiče. Pneumatiky se symetrickým dezénem jsou cenově dostupné a dají se označit za ekonomickou volbu.

Asymetrický dezén

V tomto případě má dezén odlišné uspořádání a proto záleží na tom, jak je pneumatika instalována na disk. Potřebné je myslet na to, aby byla vnitřní strana (inside) pneumatiky obuta správně a ve směru jízdy zevnitř a vnější strana (outside) z vnější. Výhodou asymetrického uspořádání dezénu je, že vozidla v testech prokázaly lepší stabilitu, komfort, nižší hlučnost a u některých výrobců dokonce i vyšší úspornost.

Asymetrický design je používán i pro sportovní vozidla či vozidla vyšší třídy. V zásadě však jde o velmi komfortní řešení, které nabídnou vysokou bezpečnost a ekonomičtější provoz vozidla.

Směrový dezén

Tvar dezénu uspořádaný do písmene V je běžný při zimních, letních i celoročních pneumatikách. Pneumatika s tímto dezénem má jasně určen směr točení, který je znázorněn šipkou na boční straně pneumatiky. Takový dezén má řadu výhod, perfektní přilnavost, dobrý odvod vody a velmi účinné brzdění.

Musí však být použita i kvalitní směs, jinak hrozí riziko vyššího opotřebení. Směrové pneumatiky jsou obouvané i na sportovní vozy s výkonným motorem. Zároveň je i jejich komfort na velmi vysoké úrovni.

Hloubka dezénu pneumatiky

Rozměry pneumatiky – základní údaje

Říkají vám něco označení typu 205/55 R16 91H nebo 225/65 R17 106H? Právě toto jsou často parametry, které z pneumatiky odečte i úplný laik. Víte však, co tyto údaje znamenají?

  • Šířka a profilové číslo – pokud budeme hovořit o označení 205/55, ideální je, pokud si tyto dvě hodnoty dáme do porovnání. Mnozí se totiž domnívají, že jde o šířku a výšku pneumatiky. Pravda je to však jen z poloviny. Číslo 205 reálně udává šířku pneumatiky v milimetrech, ale číslo 55 se neudává v milimetrech a nejde tedy o výškový parametr. Ve skutečnosti jde o procentní podíl výšky bočnice k šířce pneumatiky. Jde tedy o poměr, kdy je výška pneumatiky 55 % z 205 mm.
  • Průměr pneumatiky – jde právě o označení typu R16, R17, R18, R19, R20 a klidně i větší či menší označení průměru. Podstatné v tomto případě je, že se musí průměr pneumatiky shodovat s průměrem disku. Pokud má pneumatika označení R17, stejný průměr musí mít také disk vašeho vozidla.
  • Index nosnosti – tyto hodnoty se pohybují v rozmezí od 50 do 124. Samotný index si ještě nadefinujeme, ale v zásadě číslo 91 hovoří o maximálním zatížení pneumatiky. Říká se mu i zátěžový index.
  • Index rychlosti – výrazně souvisí s indexem zatížení, jde totiž o to, na jakou maximální rychlost je pneumatika konstruována s ohledem i na na maximální nosnost. Označení začíná na písmenu G a končí až u indexu s označením Y. V případě, že má pneumatika rychlostní index na hodnotě H, maximální rychlost je 210 km/h při ideálních podmínkách.

Zátěžový index – maximální nosnost pneumatiky

Tento index vám nabízí informaci o tom, jaké maximální zatížení samotná pneumatika snese. Jde o údaj, který definuje výrobce. Nosnost pneumatiky ovlivňuje několik faktorů od kvality směsi až po použité materiály. Index nosnosti je důležitý i ve vztahu k hmotnosti vozidla. Pokud má pneumatika vyšší nosnost, než jakou má v technickém průkazu při předepsaných pneumatikách stanovené vaše auto, problém to není. Pokud je však nosnost menší, jízdní vlastnosti mohou být do značné míry ovlivněny.

Někteří výrobci údaj o maximální nosnosti uvádějí i pod zkratkou LI nebo NI. Vždy se řiďte nosností, která je uvedena v technickém průkazu vozidla. Index s označením 91 H umožňuje zatížení až 615 kg na pneumatiku. Pro srovnání, index hodnotou LI 70 umožňuje zatížení pouze 335 kg na pneumatiku.

Rychlostní index – maximální rychlost pneumatiky

Nic složité, rychlostní index jasně definuje, jaká je maximální konstrukční rychlost pneumatiky. Konstrukce pneumatik se liší v různých parametrech, nejen směsí, ale také specifickými vlastnostmi a určením. Tento index se označuje od písmene G (nejnižší rychlost) až po Y či ZR (nejvyšší rychlost).

Tento parametr je rovněž zapsán v technickém průkazu. Zároveň se můžete odrazit i od maximální konstrukční rychlosti vozidla. Pneumatiky s indexem G mají maximální rychlost 90 km/h. Do kontrastu můžeme dát nejběžnější indexy H – 210 km/h nebo V – 240 km/h.

Úspornost pneumatik

Míra úspory paliva je u pneumatik velmi kontroverzním tématem. Nepochybně platí, že pokud jezdíte se zimními pneumatikami v létě, směs je měkčí, valivý odpor větší a spotřeba paliva je vyšší. Obecně zimní pneumatiky spotřebu paliva vždy o nějaké desetiny zvednou.

Dofukování pneumatik na autě

Úspornost však udává i výrobce a to označením třídy od A po G. A je přirozeně nejlepší úspora a G nejhorší. Každá pneumatika je vyrobena z jistých materiálů a obsahuje specifické směsi a přísady. Překonávat musí i jistý valivý odpor, čímž je tento valivý odpor větší, tím je spotřeba větší. Proto například širší pneumatiky dělají spotřebu zpravidla větší. V průměru je spotřeba pneumatik s hodnocením A o 7,5% nižší než u pneumatik třídy G. Z dlouhodobého hlediska tak takový pokles může mít smysl.

Hlučnost pneumatik

Komfort jízdy v mnohém závisí také na tom, jaké pneumatiky máte na vašem autě obuté. Samozřejmě, kromě množství dalších faktorů. Lidé, kteří již mají na autech něco ujeté, určitě vědí, jaký rozdíl v komfortu jízdy může různě obutí způsobovat. Během jízdy pneumatiky překonávají zmíněný valivý odpor a při kontaktu s vozovkou vytvářejí zvukové vlny. Tento akustický projev uvádí při pneumatikách v decibelech. Čím je počet decibelů větší, tím je větší i hluk. Při hodnotách okolo 82 až 85 dB nemusíte akustický rozdíl ani postřehnout, pokud je však řeč o 85 dB a 75 dB, rozdíl si rozhodně všimnete.

Evropský normativní štítek

Určitě jste se již při nákupu elektrospotřebičů setkali s energetickým štítkem. Při pneumatikách můžete narazit na něco podobného. Štítek mluví o třech základních informacích. Prvním z nich je kategorické zařazení pneumatiky do třídy úspornosti od A po G.

Druhým údajem, který si na základě testů definuje samotný výrobce, je bezpečnost za mokrého počasí. Rovněž jde o kategorické zařazení od A po G. Tento údaj dokáže mnoho napovědět například o takovém podstatném údaji, jakým je brzdná dráha vozidla, resp. samotná přilnavost k vozovce. Možná byste se divili, ale na trhu jsou i pneumatiky, které mokré počasí vysloveně nemají rádi a patří do nižších tříd. Určené jsou pro země, kde jsou srážky minimální. Pneumatiky jsou tehdy konstrukčně dimenzovány na úplně jiné podmínky.

Posledním údajem, který z evropského normativního štítku vyčtete, je hlučnost. Ta se uvádí v decibelech.

Materiál pneumatiky

Víte, z čeho se vlastně pneumatiky vyrábějí? Většina z vás zřejmě odpoví, že z gumy. A nebudete se vůbec mýlit, guma tvoří většinový základ, ale dále jde o množství dalších složek a přísad, které se starají o to, aby pneumatika měla požadované vlastnosti.

Kromě přírodní nebo syntetické gumy se přidávají i další přírodní nebo syntetické látky, různé vlákna, saze, křemičitany a různá aditiva. Použité jsou zpevňující materiály (ocelové vlákna), chemikálie pro změkčení, konzervanty a izolanty. V rámci vývoje a výroby jde o složitý technologický proces, ze kterého se více než 70% odehrává v laboratořích.

Věk pneumatiky – jaká je pravda?

Viděli jste už na pneumatice zkratku DOT? Pod touto zkratkou se může skrývat velmi důležitý údaj. Věk pneumatiky hraje také významnou roli, a to nejen z hlediska životnosti pneumatiky, ale především kvůli bezpečnosti. Opotřebením se pneumatice zhoršují technické parametry a tím pádem i jízdní vlastnosti. Jak je to v případě, že gumy nemají přílišný nájezd, ale mají svůj věk?

Výměna starých pneumatik za nové

Obecně mají letní pneumatiky vyšší životnost než zimní pneumatiky. Mnozí výrobci uvádějí, že věk běžné sady letních pneumatik by neměl přesáhnout 4 až 5 let. Při zimních dokonce 2 až 3 roky. Otázkou ke zvážení je, zda nejde tak trochu o chytrý marketing. Řada odborníků se totiž shoduje, že při přiměřeném používání letních, zimních či celoročních pneumatik s ohledem na správnou hloubku dezénu je životnost pneumatik klidně i 10 let. Starší pneumatiky nepředstavují riziko v případě, že jsou správně skladovány v interiéru a při ježdění mají správný tlak. V takovém případě vám sada pneumatik vydrží 8 až 10 let. Pokud byste přece jen byli poctivější, výměnu realizujte maximálně po 6 – 7 letech.

Oficiální testy a recenze

Pokud se ptáte, podle čeho nejlépe vyberete pro vaše auto správně obutí, máme pro vás skvělou radu. Samozřejmě, především se řiďte předepsanými technickými parametry, které obsahuje technický průkaz vozidla. Nepochybně se tedy držte předepsaných norem stanovených výrobcem.

Pokud listujete v e-shopu s pneumatikami nebo jste v obchodě a prodejce vám představí deset různých modelů, nejlepší volbou je ověřit si jejich kvalitu a spolehlivost přímo u kompetentních. Ne, nebudete kontaktovat výrobce, ale podíváte se na konkrétní pneumatiky očima ostatních zákazníků. Jak hodnotí jejich hlučnost, jízdní vlastnosti úspornost či životnost dezénu. Přestože jde o subjektivní hodnocení, negativní i pozitivní názory vám mohou pomoci se lépe rozhodnout.

Neméně relevantní jsou oficiální testy pneumatik, které každoročně hodnotí stovky modelů od stovek výrobců. Skutečná kvalita se totiž neukáže na fotce či na videu, ale přímo v praxi na suché či mokré vozovce, na sněhu či ledu. Potřebné je zjistit, jak se pneumatiky chovají v reálných situacích na cestě. Relevantním zdrojem jsou testování pod záštitou ADAC nebo ÖAMTC.

Cena a ověření výrobci

Jak to už bývá zvykem, mluvit možná o tom, že při koupi pneumatik natrefíte na široké cenové rozpětí. V mnohém záleží i od vašich potřeb. Styl jízdy, frekvence jízdy, nejčastěji jetý povrch a ostatní parametry, které mohou být při koupi velmi podstatné. Pokud však budeme hovořit o ceně, začneme od těch nejlevnějších. Kus nové pneumatiky v případě nejlevnějších s průměrem R14 – R16 vás může vyjít na 1200 až 2500 Kč. Pokud mluvíme o ekonomické volbě. Nabídnou standardní vlastnosti, které jsou pro běžného řidiče, který nenajezdí desetitisíce kilometrů ročně, více než dostačující.

Pokud se posuneme o kategorii výše, budeme hovořit o nejprodávanější skupině pneumatik. Neradi bychom mluvili o střední třídě, pokud však již zaplatíte za kus pneumatiky 2500 až 5000 Kč, očekávejte, že se vám dostane požadované kvality a při poměru ceny/kvality/komfortu s velkou pravděpodobností nebudete mít výhrady. Nabídnou dobré jízdní vlastnosti a dostatečnou životnost. V zásadě jde o volbu rozumem a ideální poměr ceny a kvality.

Někdy se však jinak nedá a sáhnout musí někteří řidiči SUV či aut vyšší třídy po pneumatikách v hodnotě od 5000 až 17 000 Kč. V takovém případě člověk často platí za luxus, ale nepochybně se mu dostane i patřičné kvality a komfortu. Takové pneumatiky jsou vyráběny z nejkvalitnějších směsí a za pomoci nejinovativnějších technologií. Disponují vysokým rychlostním indexem a rovněž vysokým zatížením. V případě sportovních – závodních vozů se cena za kus pneumatiky může vyšplhat i na více než 25 000 Kč. V rámci sezónního přezutí se tak dostanete na cenu ojetého vozidla.

Na trhu je několik spolehlivých výrobců, kteří pravidelně investují do vývoje a přinášejí kvalitní modelové řady ve více cenových kategoriích. Mezi poměrně populární dostupné značky, které se na trhu osvědčily spolehlivostí jsou Matador, Barum či Continental. Zárukou kvality jsou rovněž značky Michelin, Hankook, Nokian, Dunlop nebo GoodYear, Yokohama či Bridgestone. V portfoliu těchto výrobců se najdou letní, zimní i celoroční pneumatiky. Progresivní značkou je rovněž Nexen.

Nejčastější otázky a odpovědi (FAQ)

O výběru pneumatik jsme vám prozradili vše podstatné. Pokud jste v textu nenašli to, co jste hledali, možná vám s tím pomohou doplňující informace související s častými otázkami spotřebitelů.

Mohu používat i jiný než předepsaný rozměr pneumatik?

Ano, avšak pouze v případě, že daný rozměr pneumatik je uveden – zapsán v technickém průkazu vozidla. Jde o alternativní rozměr pneumatik, které schvaluje i samotný výrobce. Tento rozměr je homologován. Použít tedy můžete zapsány rozměry pneumatik, totéž platí i o indexech zátěže a rychlosti. Chcete-li používat jiné – alternativní rozměry pneumatik či disků (legální tuning a jiné případy), požádat musíte o zápis tohoto rozměru do technického průkazu. Před žádostí, kterou podáte na příslušný dopravní inspektorát, je třeba si pořídit TÜV certifikát – protokol, který vydává importér pneumatik – disků nebo smluvní zástupce, např. licencovaný pneuservis, od kterého dostanete i zprávu o homologaci typu kola.

Kdy vím, že je čas na výměnu letní či zimní sady pneumatik?

Jednoducho je možno se řídit počasím. Pokud se teplota vzduchu v dané oblasti začne stabilně v ranních hodinách pohybovat pod hranicí +7 °C je načase vyměnit letní sadu pneumatik za zimní pneumatiky. Naopak, pokud je teplota stabilně nad hodnotou +7 °C, pneumatiky s letní směsí jsou rozhodně efektivnější volbou. Nezapomínejte, sezónní přezouvání není realizováno za účelem image nebo komfortu, ale za účelem bezpečnosti.

Co jsou to run flat pneumatiky?

Říká se jim i dojezdové pneumatiky. Jak jsme již výše uvedli, netřeba si tyto pneumatiky plést s rezervními koly. Právě naopak. Dojezdové pneumatiky jsou technologicky nejrozvinutější kategorií. Jde o plnohodnotné pneumatiky, které mají speciální zpevněnou bočnici a v případě, že dostanete defekt (pneumatika ztratí tlak), nestane se, že by vaše auto drápalo disky o asfalt a pneumatika nemění radikálně své jízdní vlastnosti. Není tedy nutné měnit rezervní kolo v daném okamžiku, po defektu zvládnete na pneumatice projít ještě dalších zhruba 80 až 100 km. Takové druhy pneumatik lze montovat pouze na vozidla se snímačem tlaku pneumatik TPMS. Jde o nejdražší kategorii pneumatik.

Vyplatí se kupovat celoroční pneumatiky?

V případě, že patříte mezi řidiče s nižším nájezdem kilometrů a nejezdíte v extrémně nízkých nebo naopak v extrémně vysokých teplotách, nemáte sportovní ambice, celoroční pneumatiky mohou být skvělou volbou. Nejen z hlediska ekonomického, ale i praktického. Pokud však během zimní sezóny pravidelně chodíte na hory, kde se setkáváte se souvislou vrstvou sněhu, doporučujeme zvolit sezónní přezutí.

Mohu používat zimní pneumatiky v létě?

Ano, můžete. Zákon nezakazuje používání zimních pneumatik v letním období. Z hlediska efektivnosti však v letních měsících při vyšších teplotách zimní pneumatiky zvyšují spotřebu (větší valivý odpor), opotřebovávají se rychleji a mají vyšší hlučnost. Rozhodně příliš neušetříte.

Vyplatí se kupovat ojeté pneumatiky z druhé ruky?

Ano, ovšem za stejných kvalitativních podmínek, jako v případě koupě nové sady sezónních pneumatik. Věk nemusí být překážkou v případě, že pneumatiky mají dostatečnou hloubku dezénu a nebyly skladovány ve špatných podmínkách, koupě ojetých pneumatik nemusí být chybou.

Jako nafoukané (jaký tlak) mají být pneumatiky na mém voze?

Tlak pneumatik definuje výrobce vozidla. Nejčastěji najdete doporučené huštění pneumatik na štítku, který bývá umístěn na víku nádrže, sloupku dveří řidiče a jinde. Rovněž najdete tlak pneumatik v manuálu k vozidlu. Huštění se může lišit i v případě zatížení vozidla.

Jak skladovat pneumatiky?

Pneumatiky je třeba skladovat v interiéru, ideálně při pokojové teplotě. Nikdy ne v exteriéru, kde gumu ovlivňují klimatické vlivy. Skladované by neměly být do tzv. komínů, ale na stojato. Ještě lepší varianta je, pokud jsou pneumatiky skladovány zavěšením na stěnu i s diskem.

Jak se o pneumatiky starat, aby byla zajištěna jejich dlouhá životnost?

Adekvátní a šetrný styl jízdy, pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách a správné skladování. Specifickou péčí by mohla být speciální impregnace určená pro gumové povrchy.

Jaká je minimální hloubka dezénu podle zákona?

Zákonem stanovená minimální hloubka dezénu u letních pneumatik je 1,6 mm. Zákonem stanovená minimální hloubka dezénu zimních pneumatik jsou 4 mm. U celoročních platí podobná metodologie jako u letních pneumatik.

Vaše hodnocení:
(89.2%)
Datum publikování: 11.12.2020
Datum poslední aktualizace: 10.02.2021
Autor
Tomáš Polakovič

Tomáš Polakovič

Připravujeme pro vás recenze, testy, hodnocení. Snažíme se vám poskytnout všechny informace, které vám pomohou při rozhodování s nákupem spotřebiče, elektroniky nebo jiného produktu. Zapojte se i vy do diskuse pomocí komentáře a pomozte někomu dalšímu.


Přidat komentář