Nejlepší Horská, Krosová a Silniční jízdní kola 2018 - Testy

Horská kola MTB (mountain bike) jsou nejoblíbenějšími koly na našem trhu. Zvládnou nejen rovné a polní cesty, ale i různé horské lesní cestičky a náročný terén. U kol najdeme velké rozdíly a různé konstrukční řešení, jakož i rozmanitost v parametrech. Na našem trhu se počátkem 90. let objevily první horská kola a za krátkou dobu způsobily velký boom. Trh byl nenasytný, a tak vznikl prostor pro velké množství výrobců. Kromě kol dovážených ze zahraničí se do výroby pustilo úspěšně i několik Slovenská a českých výrobců, jejichž výrobky dnes najdeme v každé lepší sportovní prodejně. Přejděme přímo na kola, které můžeme označit jako horské. Jaké kritéria mají splňovat? Jakými vlastnostmi se mohou lišit?

Výběr dámského kola

Abychom vám s výběrem horského kola pomohli, sesbírali jsme výsledky domácích i zahraničních testů, přečetli stovky recenzí a diskusí. Odborník na tuto problematiku pak sestavil tento žebříček toho nejlepšího, co je na trhu k dispozici.

Nejlepší horská jízdní kola

Nejlepší silniční jízdní kola

Jak vybrat kolo

Při výběru toho správného kola rozhoduje několik parametrů. V první řadě je třeba rozhodnout, jaký kolo chcete, jelikož podle konstrukce se dělí na 6 typů, pak je rozhodující konstrukce a velikost, ale i materiál, ze kterého je kolo vyroben, či brzdy. Ať už patříte k občasným cyklistům, kteří vytáhnou kolo jednou za rok, nebo jste náruživý cylista, který si bez tohoto sportu neumí představit svůj život, výběr kola dobře zvažte. Poradíme vám, načež se zaměřit a jak si vybrat správné.

Jak vybrat kolo

Zhlediska porovnávání horských kol arozhodování se pro konkrétní typ je vždy třeba vzít v úvahu dvě důležitá kritéria. Velikost kola kvýšce vlastní postavy a terén, vjakém budete převážně jezdit (trasy snenáročným arovnějším povrchem amírně stoupání, lesní apolní cestičky nebo náročné horské trasy s prudkým stoupáním astrmými sjezdy).

Dělení podle konstrukce

Víte, v jakém terénu budete kolo používat? Je to důležitý faktor při výběru, neboť horská kola se podle konstrukce dělí na 6 typů. Když se rozhodnete pro konkrétní typ kola, máteprvní důležitý krok výběru za sebou. Vybrat si můžete z:

  • cross country (jízda krajinou, maratony, cross country závody);
  • trail/allmountain (jízda v kopcovitém terén);
  • enduro (jízda v náročném terénu);
  • freeride (skoky, triky);
  • downhill (sjezd, fourcross závody);
  • trial (jízda po horských a lesních cestičkách).

Rám – konstrukce, velikost

Konstrukčně podle rámu dělíme horská kola na pevné a celoodpružená. Podle výšky své postavy si třeba zvolit velikost rámu. Nejběžnější jsou rámy ve velikostech 17 ", 19" a 21 ", ale na trhu najdete i rámy velikosti 16" a 22 "- 24".

  • Pevné: Svou pevnou konstrukcí rámu se hodí na horské a lesní cesty, mírnější terén, jakož i na pevné cesty. Pevná zadní část je většinou kombinovaná s odpruženou přední vidlicí pro lepší jízdu v terénu. Výhodou je jednoduché nastavení, bezproblémová údržba a výhodný poměr kvalita / cena.
  • Celoodpružená: Stále rozšířenějšími jsou celoodpružená modely. Ty se díky výraznému pokroku tlumičů a nových technologii staví velmi žádanými a dostávají se do popředí. Zadní část rámu je upravena systémem virtual pivot. Výhodou jsou vynikající jízdní vlastnosti v náročném terénu bez ztráty pohodlí jezdce.Výborné tlumení nárazů a otřesů tak přispívá ik větší bezpečnosti při jízdě.

Materiál a váha

Materiál, zkterého je vyroben rám avelikost kol, přispívá vnejvětší míře kcelkové hmotnosti kola. Na trhu je více druhů rámů, ale mezi nepoužívanejšie acenově nejdostupnější patří rámy z různých slitin hliníku. Vyšší řada kol se může pyšnit lehkými karbonovými rámy.

  • Ocel: Ocelové rámy byly v začátcích prodeje horských kol nejpoužívanější. Výhodou je pevnost, ale nevýhodou hmotnost a podléhání korozi.
  • Hliník: Právě slitina hliníku svými vlastnostmi a trojnásobně menší hmotností vytlačila těžké ocelové rámy. Dnes mají rámy ze slitiny hliníku a různých příměsí největší zastoupení na trhu.
  • Karbon: Uhlíkový kompozit s hmotností několikanásobně nižší než ocel, ale 6krát pevnější je při rámech kol s vyšší cenou. Kromě nízké hmotnosti a vysoké pevnosti mají karbonové rámy dluhu trvanlivost a výborně absorbují vibrace při jízdě.
  • Titan: Rám z titanu je exkluzivní záležitost. Tento ušlechtilý kov je velmi drahý, a tak se zákonitě vyšplhá cena za kolo s titanovým rámem do pěkné částky. Má vlastnosti oceli, co se týče pevnosti, a jednoznačně nejnižší hmotnost ze všech dostupných materiálů, které se na výrobu rámů používají. Titanový rám aktivní pohlcuje vibrace, je velmi lehký, odolává korozi a únavě materiálu.

Kola – velikost

Kola horských kol prošly za poslední roky výraznou změnou velikosti. Dlouhá léta výrobci akceptovaný klasický rozměr kol sprůměrem 26" vytlačili modely kol s průměrem 27,5". Tím dnes úspěšně šlapou na paty velké 29" kola. Každá velikost má své plusy i mínusy a kompromisem je právě střední cesta – kola s  průměrem 27,5 ".

Kolo v bytě

Jak se budou chovat kola během jízdy, rozhodují jejich vlastnosti: váha, trakce apřilnavost. každá zvelikosti kol se vzávislosti na terénu zpráva během jízdy jinak.

26" kola

váhou aprůměrem mají nejmenší hodnoty, pokud bychom srovnávali kola stejné kvality různých průměrů. Tyto kola drželi dlouhá léta svou velikostí status klasických kol. Jejich hlavní výhodou kromě nižší hmotnosti je rychlejší akcelerace a výborná ovladatelnost. Jsou určeny pro jízdu v rozmanitém, strmější terénu a hodí se na úzké a zvlněné trasy.

27,5" kola

Dnes nejběžněji používané kola sprůměrem 27,5 "jsou jakýmsi kompromisem sněkterými výhodami menších i větších kol. Tyto kola mají dobrou ovladatelnost a zároveň stále výbornou přilnavost k terénu, setrvačnost a průchodnost přes nerovnosti, což je silnou stránkou 29 "kol. Velmi dobře zvládají 27,5 "kola otevřené i kamenité tratě.

29" kola

Tato velikost kol je oblíbená kvůli lepšímu držení stopy oproti kolům s menším průměrem. Díky větší velikosti se vejde do duše větší objem vzduchu a tím se jízda v terénu zjemní. Mezi plusy patří lepší překonávání nerovnost í, výborně držení stopy a přilnavost k terénu. Na jedno otočení kliky projdete větší vzdálenost. Mínusem je trošku horší manévrovatelnost v náročném nebo klikatém terénu. Výhody těchto kol naplno oceníte na asfaltových tratích a trasách s rovným povrchem.

Komponenty

Komponenty, které jsou při horských kolech použity,se projevují na ceně kola. Od ní se odvíjí, jaké komponenty výrobce osadí na který model. Na trhu je mnoho značek, ale výrobci používají komponenty ověřených aspolehlivých výrobců se zárukou vysoké kvality, mezi které patří Shimano a SRAM.

Horský kolo

Vidlice

Standardem je odpružená přední vidlice, která je výborná pro jízdu vterénu apři nerovnostech povrchu. Výhodou je zámek, kterým se dá vidlice zafixovat vpřípadě jízdy na rovné asfaltové silnici. Vidlice se dělí na pružinové a vzduchové, které jsou nejčastěji na kolech.

Brzdy

Při horských kolech se setkáváme sdvěma verzemi brzd - starší véčkovým a novější kotoučové.

  • V-brake (jsou to čelisťové, inovované staré klasické ráfkové brzdy).
  • Kotoučové - hydraulické(v dnešní době nejpoužívanější brzdy).

Recenze a hodnocení

Nejlepší silniční jízdní kola

Vaše hodnocení:
(90.2%)

oblíbené produkty


Přidat komentář