Nejlepší silniční kola 2020 – recenze, test, srovnání, zkušenosti

Cyklistů na cestách opravdu přibývá. A nejen těch rekreačních. Stále více se najdou nadšenci, kteří se chtějí cyklistice věnovat alespoň poloprofesionálně. Výběr silničního kola je tedy logickou volbou. Jaký silniční kolo si vybrat? Jak vybrat správnou velikost rámu? Vše podstatné o výběru silničního kola se dozvíte v našem průvodci.

Jak vybrat silniční kolo

Cyklistika je sportovní disciplínou, která zažívá poslední desetiletí obrovský "boom". Česko není výjimkou, vždyť důkazem jsou kvalitní výkony českých sportovců v tomto odvětví. Inspirace tedy určitě nechybí. Pojďme se tedy podívat na to, jak si správně vybrat dámské/pánské silniční kolo. Zapomínat nesmíme ani ani na děti.

Nejlepší silniční kola

Názov Hodnotenie Detail
Kellys Soot 50 2020   ✔   NEJPRODÁVANĚJŠÍZobrazit produkt
Kellys URC 90 28" 2019   ✔   PRO NÁROČNÉZobrazit produkt
Leader fox Esent 2019   ✔   DOBRÉ RECENZEZobrazit produkt
Devron Urbio R6.8 2016   ✔   DNES V AKCIZobrazit produkt
GT Grade Carbon Elite 2020   ✔   ZLATÁ STŘEDNÍ CESTAZobrazit produkt

Silniční kola patří na cesty

Už z názvu je účel kola jasný. Právě silniční kola jsou navrženy pro jízdu po silnici. Konstrukce a její vlastnosti nejsou vyráběny pro terén ani pro nezpevněné či prašné cesty. Pokud se tedy ptáte, zda je silniční kolo vhodné do lehkého terénu, odpověď je v záporném tvaru. Tím se nemyslí, že příležitostný přechod kamenitou či prašnou vozovkou kolo nezvládne. Posed i aerodynamika celé konstrukce kola jsou však vyvinuty pro rychlou, sportovní a dynamickou jízdu s maximálně efektivním využitím síly a energie na zpevněném povrchu.

Černý silniční kolo pro ženy

Jejich hmotnost je velmi nízká díky použitým materiálům a na cesty je přizpůsobeno také i zpřevodování kola. Dnes již neplatí, že za rychlou jízdu se platí nedostatečným komfortem. Profesionální cyklisté v pelotonu tráví v sedle kol přes 4 až 5 hodin a právě silniční kolo je uzpůsobeno tomu, aby i během takovéto dlouhé doby vaše tělo netrpělo. Delší jízda je pochopitelně fyzicky náročnější.

Výběr silničního kola

Správný výběr silničního kola spočívá v parametrech samotného kola, ale zároveň je třeba myslet na to, že nejlepším měřítkem pro správný výběr jste právě vy. Jde totiž o individuální záležitost. Každý cyklista má své specifické parametry.

My vám však s výběrem pomůžeme po technické stránce. Při volbě vašeho nového sportovního "parťáka" vám poradíme, na základě čeho se nejlépe rozhodnout. Z jakého materiálu je rám kola, jak vybrat správnou velikost rámu. Roli sehrají i brzdy, kola či měniče (převody). Co se týče výběru pánského/dámského silničního kola, v ničem zásadním se výběr neliší.

Jízda na silničním kole

Silniční kolo pro začátečníka?

V tomto ohledu doporučujeme myslet ekonomicky. Kole možná víte, ale pokud máte v úmyslu s kolem začít aktivně, nemusíte okamžitě vrážet deset tisíce korun do drahého "cesťáku". Pokud se již definitivně rozhodnete, silniční kolo do 20 000 Kč určitě nebude pro začátek špatnou volbou. Později se určitě můžete rozhodnout pro vyšší kvalitu a investovat do dražšího silničního kola.

Materiál má svůj podíl

Prvním parametrem silničního kola, který hraje podstatnou roli je materiál, ze kterého je rám, resp. konstrukce kola vyrobená. V segmentu silničních kol známe dva základní materiály, které často určují cenu kola a kvalitu jízdy.

  • Karbon je materiálem, který má ideální vlastnosti pro dynamický styl jízdy. Jde o uhlíkové vlákno s jedinečnými strukturálními vlastnostmi. Má vysokou tuhost, je velmi tvrdý, lehký, pohlcuje vibrace a zároveň neztrácí své mechanické vlastnosti. V případě poškození se jednoduše opravuje. Jediná nevýhoda? Vysoká cena. Ta může odradit skutečně velké množství zájemců. Z karbonu jsou vyrobeny kola i pro profesionální jezdce.
  • Hliníková konstrukce pro změnu neoplývá takovými vlastnostmi jako karbon. Pokud však se silniční cyklistikou začínáte, hliníkový rám kola není špatnou volbou. Jeho hmotnost je vyšší, v případě poškození se obtížně opravuje, no a komfort jízdy není na takové úrovni jako u karbonu. Časem hliník ztrácí svoji pevnost a pružnost. Největší výhoda? Nižší cena.
  • Dural by mohl být zlatou střední cestou. Jde o slitinu hliníku, mědi a hořčíku. Je lehčí než samotný hliník. Dokonce má i lepší pružnost, odolnost a schopnost absorbovat vibrace. Je o něco dražší, ale zároveň levnější než karbon. S tímto materiálem najdete silniční kola do 30 000 Kč, přičemž máte zabezpečený vyšší standard.

Jak vybrat velikost rámu

Výběr správné velikosti rámu kola začíná od vaší tělesné výšky. Jde o velmi důležitý aspekt. Většinou se těmto údajům do velikosti rámu trefíte, ale ne každý má to štěstí. Dva různí cyklisté, avšak se stejnou výškou, budou mít odlišnou velikost rámu kola, protože roli hraje i délka nohou či délka chodidel. V obchodech často najdete tabulku, která kola čísluje podobně jako oblečení od písmene S až po XXL. Nejnižší velikost S začíná na 165 cm a velikost rámu je označena čísly 15" – 16". Naopak, pokud měříte více než 195 cm, rám velikosti XXL má označení 23" – 24".

Silniční kolo v bytě

Historky o tom, že o číslo menší rám je stále lepší než rám o číslo větší, určitě nejsou pravdivé. Pokud jsme v jedné velikostní kategorii a zvolíme si velikost rámu o číslo menší či větší, problém může částečně vyřešit sedlovka, která se dá přizpůsobit. Ne vždy však někomu i výška rámu větší o 2 cm může nadělat komplikace. Ideální je proto kolo si pořádně odzkoušet.

Brzdy, kola a převody

Nejvíce používané jsou V-brake nebo tzv. véčkové brzdy, které brzdí za pomoci gum, které tlakem tlačí na ráfky kol. Jsou levné, snadno se mění a zároveň jsou nenáročné na údržbu. Při kontaktu s vodou je však jejich brzdný účinek nižší.

Druhou možností jsou kotoučové brzdy. Při silničních kolech jde často o velmi zajímavou polemiku. Kotoučové brzdy jsou při brzdění mnohem účinnější. Například i za mokra. Jsou však náročnější na údržbu či výměnu a rovněž jde o komponent, který může v případě kolize při jízdě v pelotonu způsobit vážné zranění. Pro klasické účely rekreační jízdy však není důvod nesáhnout po brzdách, které pohodlně zabrzdí i při sjezdu ze strmého kopce.

Brzdy silničního kola

Při silničních kolech se nejčastěji používají převody 18, 20, 27 nebo 30. To jsou klasické převodníky, kterými jsou silniční kola známé. Na druhé straně, pokud se obáváte, že takové převody by pro vás byly problematické, například v kopcích, zvolte tzv. triple převodník, který vám v záběru pomůže. Zásadní rozdíl převodů spočívá v počtu zubů. Pro začátečníky, kteří si velmi nevěří, jsou ideální kompaktní převodníky s počtem zubů 50 – 34. Hodně závisí právě na stylu vaší jízdy.

Silniční kolo a děti

Výběr silničního kola pro děti dnes není problém. S cyklistikou děti začínají již od 7-8 let. To však neznamená, že dítě nutně potřebuje silniční kolo za 30 000 kokrun. Ceny dětských silničních kol nejsou vůbec nízké a proto raději myslete ekonomicky a pořiďte klasické horské či trekingové kolo. Během období, kdy se dítě ještě vyvíjí byste jinak v opačném případě měnily kolo každé dva roky.

Vaše hodnocení:
(91.8%)
Datum publikování: 07.01.2020
Datum poslední aktualizace: 17.09.2020
Autor
Tomáš Polakovič

Tomáš Polakovič

Připravujeme pro vás recenze, testy, hodnocení. Snažíme se vám poskytnout všechny informace, které vám pomohou při rozhodování s nákupem spotřebiče, elektroniky nebo jiného produktu. Zapojte se i vy do diskuse pomocí komentáře a pomozte někomu dalšímu.


Přidat komentář