Nejlepší bezolejový kompresor poradí recenze. Güde a Sheppach nezklamou

Čištění, pískování, stříkání, nafukování kol či pohon pneumatického nářadí. Stlačený vzduch má nespočet využití v domácí i profesionální dílně. Pokud ještě v té vaší nemáte kompresor, který vám stlačený vzduch vyrobí, čtěte dále.

Vzduchový kompresor

Poradíme vám, podle čeho se jednotlivé modely rozdělují, jaké parametry a vlastnosti byste si měli při výběru všímat a které úkony v dílně vám kompresor usnadní.

Nejlepší kompresory

Názov Hodnotenie Detail
Extol Craft 418211   ✔   DOBRÉ RECENZEZobrazit produkt
Metabo Basic 160-6 W OF   ✔   DNES V AKCIZobrazit produkt
Black&Decker ASI300   ✔   LIDOVÁ VOLBAZobrazit produkt
PowerPlus POWX1723   ✔   NÁŠ TIPZobrazit produkt
Scheppach HC 30 OX   ✔   ZLATÁ STŘEDNÍ CESTAZobrazit produkt

Co je kompresor a z čeho se skládá

Kompresor je zařízení, které vytváří stlačený vzduch pomocí vhodného mechanismu, poháněného v podmínkách dílny nejčastěji elektromotorem.

Typický kompresor pro použití v dílně se skládá z několika částí:

  • Pohon – v tomto případě jde nejčastěji o elektromotor. V závislosti na výkonu kompresoru může mít výkon od několika stovek W až po několik kW.
  • Mechanismus stlačování vzduchu – samotná část kompresoru, která přeměňuje rotační pohyb pohonu na stlačený vzduch.
  • Vzdušník – zásobník na stlačený vzduch, který umožňuje, aby byl výstup stlačeného vzduchu plynulý a tlak nehoupal.
  • Regulační ventil s presostatem – jde o speciální ventil, který udržuje nastavený výstupní tlak vzduchu tím, že při vyšším odběru vzduchu ventil více otevře, aby nedošlo k poklesu tlaku a naopak. Na kompresorech tvoří jeden celek se zařízením nazvaným presostat, což je elektrický spínač, který spustí elektromotor kompresoru při poklesu tlaku pod požadovanou úroveň. Kompresor následně opět natlakuje vzdušník na požadovaný tlak.
  • Podvozek – většina rozměrnějších kompresorů je opatřena kolečky pro nenáročnou manipulaci.

Pístový, nebo šroubový?

Právě podle tohoto mechanismu kompresory dělíme na 2 základní typy – pístové a šroubové.

V pístovém kompresoru vytváří stlačený vzduch píst se soustavou jednosměrných ventilů, který vykonává díky rotujícímu hřídeli a ojnici pohyb nahoru-dolů, resp. tam a zpět. Nevýhodou těchto kompresorů je vysoký hluk a úroveň vibrací, které jsou způsobeny pohybem pístu a přenášeny na celé tělo kompresoru. Píst také potřebuje důkladné mazání, proto jsou tyto kompresory nejčastěji konstruovány jako olejové (viz další nadpis).

Výhodou pístových kompresorů je ale jejich poměrně jednoduchá a prověřená konstrukce a z toho vyplývající přijatelná cena.

Malý vzduchový kompresor

Mechanismus šroubových kompresorů tvoří dvě proti sobě se otáčející šrouby navzájem propojeny ozubenými koly. Mají závity s přesně definovaným vybráním po jejich obvodu. Otáčením šroubů se vzduch vstupující mezi ně stlačuje a pohybuje se z jejich začátku na konec, kde vystupuje do vzdušníku, případně do vzduchového vedení.

Šroubové kompresory mají vysokou životnost a výkon, jsou méně hlučné a produkují mnohem méně vibrací než pístové kompresory. Jejich nespornou výhodou je také možnost přesnější regulace otáček a tím i výkonu a z toho vyplývající vyšší hospodárnost.

Nevýhodou šroubových kompresorů je ale vysoká cena, často v řádech tisíců eur. Najdete je proto spíše v průmyslových aplikacích než v dílnách.

Bezolejový nebo olejový

Olejové kompresory, ať už šroubové nebo pístové, používají k mazání a hladkému chodu speciální olej. Díky mazání může výrobce jejich součásti vyrobit s menšími tolerancemi, čímž minimalizuje tření, zahřívání a zvýší jejich účinnost a výkonnost.

Nevýhodou olejových kompresorů je, že olej se v malých množstvích dostává i do stlačovaného vzduchu. Díky tomu olejové kompresory nejsou vhodné pro potravinářské účely, případně pro chemický či farmaceutický průmysl, kde je vyžadována vysoká úroveň čistoty vzduchu. Mazací olej také nemá dobrý vliv na některé typy povrchů, zejména gumu. To je důvod, proč olejové kompresory nejsou příliš vhodné na dofukování kol či gumových hraček.

Olej ze vzduchu vyfukovaného olejovým kompresorem můžete odstranit pomocí příslušenství – tzv. odlučovače oleje.

Malý olejový kompresor

Olejové kompresory, na rozdíl od bezolejových, vyžadují pravidelnou údržbu v podobě mazání. V opačném případě by si jejich písty mohl zadřít.

Bezolejové kompresory mají součásti mechanismu stlačování vzduchu vyrobené z materiálů s menším třením. Pro eliminaci nadměrného tření jsou také vyrobeny s vyššími tolerancemi. Bezolejové komprerory proto nedosahují takové výkony jako olejové kompresory.

Jsou však vhodné pro použití v potravinářství i v jiných aplikacích, kde je vyžadován čistý stlačený vzduch.

Výkonnost kompresoru a objem vzdušníku

Tato vlastnost se udává v podobě množství vzduchu v litrech, kterým vás dokáže kompresor zásobovat za minutu. V praxi je dobré, pokud si pro vaše účely necháte určitou rezervu a vyberete si kompresor o cca 30 – 50% výkonnější než potřebujete.

Pokud plánujete používat pneumatické nářadí, ujistěte se, že vámi vybraný kompresor ho dokáže vzduchem zásobovat v dostatečné míře (potřebnou výkonnost kompresoru udává výrobce pneumatického nářadí).

Přibližné rozdělení kompresorů podle výkonnosti:

  • 50 – 150 l/min. – hodí se pro příležitostné použití v domácí dílničce či garáži, na činnosti jako ofukování, huštění pneumatik či stříkání malých ploch.
  • 100 – 250 l/min. – jsou také vhodné pro domácí dílny, ale zvládnou pohánět i pneumatické nářadí s malým výkonem jako např. hřebíkovačky. Také si poradí se stříkáním středně velkých ploch.
  • 250 – 500 l/min. – hodí se pro řemeslné dílny či menší provozy. Dokáží zásobovat výkonné pneumatické nářadí, menší stroje či stříkat velké plochy.
  • 450 – 750 l/min. – jsou vhodné do náročných podmínek pneuservisu, profesionální dílny či průmyslu.
  • 700 a více l/min. – poradí si s napájením velkých obráběcích strojů, pískováním či lakováním velkých ploch i s používáním výkonného pneumatického nářadí ve větších provozech.

Starý benzínový kompresor

Co se týče vzdušníku, čím větší je jeho objem, tím déle můžete pracovat bez spuštění kompresoru. Menší kompresory mají objem 25 l, což postačí na občasné práce, ale ne na pneumatické nářadí. Pokud chcete používat pneumatické nářadí, sáhněte po modelu s objemem vzdušníku alespoň 50 l, pro výkonnější nářadí alespoň 100 l.

Výkon elektromotoru a napájení kompresoru

  • Jednofázové 230 V – patří sem kompresory pro hobby použití s ​​výkonem motoru do cca 2,5 kW. Při jejich napájení si dejte pozor na jištění. Elektromotory používané v kompresorech mají až 8-krát vyšší rozběhový proud než ten pracovní. Už 900 W elektromotor proto dokáže při prudkém rozběhu "shodit" běžný zásuvkový 16 A jistič s charakteristikou B. Pokud budete mít tento problém, zvolte na napájení jistič s charakteristikou C či D – ty snesou mnohem vyšší rozběhové proudy.
  • Třífázové 400 V – jde o výkonnější kompresory pro profesionální použití s ​​elektromotory nad 2 kW. Pokud se po takovém poohlížíte, prověřte si, že vaše dílna disponuje 400 V třífázovou zásuvkou, resp. třífázovou přípojkou, abyste mohli 400 V zásuvku doplnit.
  • Autobaterie 12 V – jde o malé kufříkové, případně miniaturní kompresory určené na dofukování pneumatik či míčů v autě či v karavanu. Napájecí kabel je ukončen koncovkou do autozapalovače. Mají často nízký výkon a nedisponují vzdušníkem. Pozor – dokáží autobaterii poměrně rychle vybít.
  • Aku kompresory – mohou být buď v kufříkovém provedení, případně mít tvar podobný akumulátorovému nářadí. Jsou napájeny z akumulátoru, stejně jako ruční aku nářadí, a jejich nespornou výhodou je mobilita. Mají velmi nízkou výkonnost a nedisponují vzdušníkem, proto se hodí max. na dofukování míčů či pneumatik na kolech, motocyklech nebo autech.

Další parametry a vlastnosti kompresorů

  • Pracovní tlak – udává se v barech a běžně se setkáte s kompresory, které jsou schopny dodat tlak 8 – 15 barů. Pokud chcete používat pneumatické nářadí ujistěte se, že vámi vybraný kompresor mu poskytne dostatečný tlak vzduchu. V opačném případě by se nářadí nemuselo vůbec rozjet. Vysoký tlak je také potřebný pro huštění pneumatik jízdních kol, zejména těch na silničních kolech.
  • Hlučnost – udává se v decibelech (dB) a platí, že čím menší číslo, tím je kompresor tišší. Bohužel u výkonnějších modelů dosahuje hlučnost často přes 95 dB, což je už dost nepříjemné. Tišší jsou pouze menší kompresory na příležitostné hobby použití.

Přenosný vzduchový kompresor

  • Konstrukční provedení – kompresory s malým výkonem jsou konstruovány nejčastěji ve tvaru kufříku s pohodlným uchem na přenášení. Disponují často miniaturním, resp. žádným vzdušníkem a max. tlakem 8 barů. Výkonnější kompresory mají horizontální vzdušník, na kterém je připevněn podvozek pro snadnější přemístění ve spodní části a mechanismus s elektromotorem ve vrchní části. Tyto kompresory zabírají mnoho místa, proto pokud jej nemáte v dílně nazbyt, poohlédněte se po modelech se svislým vzdušníkem, které dosahují stejné výkony jako ty s horizontálním umístěním, akorát jsou skladnější.

Příslušenství ke kompresorům

  • Vzduchová ofukovací pistole – ruční pistole s tryskou určená na ofukování předmětů a jejich čištění tlakovým vzduchem.
  • Stříkací pistole – je určena pro stříkání barev a laků. Vybavená je nástavcem na speciální trysky, umožňující rovnoměrné rozprašování barvy. V její vrchní části se nachází válcový zásobník na předem namíchanou barvu.
  • Pískovací pistole – je určena k čištění a odrezování předmětů otryskáváním, ať už pískem nebo jiným materiálem. Neměli byste ji používat bez dodatečných ochranných pomůcek.
  • Nástavec na dofukování kol – je vybaven nástavcem na autoventil, případně nástavcem na galuskový ventil a umožňuje huštění kol automobilů, kol či motocyklů.
  • Pneumatické nářadí – v této kategorii najdete různé druhy nářadí poháněného stlačeným vzduchem. Patří sem různé druhy brusek, vrtačky, sponkovačky apod. Pneumatické nářadí zpravidla potřebuje přídavnou maznici, která přiváděný vzduch obohatí o olej, který bude pak mechanismus nářadí mazat.
  • Odlučovač oleje – slouží k zachycení oleje z olejového kompresoru. Vzduch zbavený oleje pak můžete použít pro potravinářské účely či na nafukování pneumatik nebo jiných gumových předmětů.
  • Spirálová tlaková hadice – na rozdíl od rovné hadice se vlivem natlakování nevymrští, a také není tak jednoduché ji zalomit. Je proto ideální pro přívod stlačeného vzduchu ke vzduchovému nářadí či příslušenství.

Ceny a oblíbené značky kompresorů

Nejlevnější kompresory s napájením 12 V určené k huštění pneumatik a míčů koupíte za cca 200 V. Miniaturní kompresory v kufříkovém provedení na občasné použití vás vyjdou na min. 1 500 Kč. Nejlevnější kompresor s velkým kovovým vzdušníkem seženete za cenu od cca 2 400 Kč.

Nejoblíbenější značky mezi hobby kompresory jsou Scheppach, Extol, Gude, Einhell, Stanley či Fieldmann (ty levnější). Pro intenzivnější využívání jsou vhodné osvědčené značky jako Metabo, Aircraft či Orlík.

Oblíbené modely kompresorů

Názov Hodnotenie Detail
Extol Craft 418211   ✔   DOBRÉ RECENZEZobrazit produkt
Metabo Basic 160-6 W OF   ✔   DNES V AKCIZobrazit produkt
Black&Decker ASI300   ✔   LIDOVÁ VOLBAZobrazit produkt
PowerPlus POWX1723   ✔   NÁŠ TIPZobrazit produkt
Scheppach HC 30 OX   ✔   ZLATÁ STŘEDNÍ CESTAZobrazit produkt

Hodnocení článku:
(82.2%)

Pulbikované dňa: 15.06.2019


Přidat komentář