Jak vybrat náhradní kolečka na brusle

Pokud se věnujete bruslení na kolečkových bruslích nebo máte chuť s tím začít, tak následující článek je právě pro vás.

Kolečka na brusle

Nabídka koleček je velmi široká, liší se svou tvrdostí, velikostí a tím pádem i svými vlastnostmi. Proto si v stručných bodech shrneme, jak si vybrat takové kolečka, které budou nejlépe vyhovovat vašim požadavkům a také si popíšeme údržbu a výměnu.

Oblíbené kolečka na brusle

Materiál koleček

Při výrobě kvalitních in-line koleček na brusle se využíváspeciální směs, jejímž základem je polyuretan – druh měkkého plastu. K němu jsou přidávány další látky, od nich se odvíjejí jednotlivé atributy a tím pádem i celková kvalita. Přilnavost, životnost či tvrdost  to vše je ovlivněno použitými příměsemi.

Materiál koleček by měl být přizpůsoben rychlé jízdě, měl by dobře absorbovat možné nerovnosti terénu a také by měl být optimální tvrdý. Správné tvrdosti se ještě budeme věnovat podrobněji. Čemuž se však určitě vyhněte jsou kolečka z gumy a plastu, které se používají jen u levnějších modelů a nesplňují potřebné  kvalitativní požadavky.

Velikost koleček

Rozměry vybraných koleček ovlivňují trojici faktorů – rychlost jízdy, ovladatelnost a stabilita během jízdy. No a zčásti se podílejí i na ceně. Jejich velikost je udávána v milimetrech s tím, že první hodnota udává průměr a druhé číslo zase šířku.

Kolečkové brusle

Priincip je jednoduchý, čím jsou kolečka menší, tím je nižší rychlost. Díky tomu však budou mnohem ovladatelnější a vaše jízda stabilnější. Malá kolečka jsou ideální prozačátečníky.Ti by měli hledat průměr přibližně 78-80 mm. Pokud jste však pokročilejší bruslař a troufáte si na rychlejší jízdu, tak průměr kola může být až 84 mm.

Vyšší průměr vám zajistí i vyšší rychlost. Zkušení harcovníci na bruslích mohou klidně volit průměr větší než 90 mm. Současným trendem jsou velká kolečka, ale je třeba zdravě odhadnout vlastní schopnosti a nehledět pouze na možnost rychlé jízdy.

Tvrdost koleček

I tvrdost (ang. Hardness) má vliv na rychlost, ale kromě toho také na komfort při jízdě. Obvykle se tvrdost označuje číselnou hodnotou a písmenem A na konci, což je značka jednotky. Je nutné podotknout, že udávaná tvrdost je pouze orientační a záleží na kvalitě materiálu a také na cenové hladině, ve které se pohybujeme.

Někteří výrobci však volí označení písmenem F (footprint) a následným číslem od 0 po 3. F 0 jsou nejtvrdší, F 3 zase nejměkčí. Toto označení se používá při jednotlivých řadách - například při bruslích na asfalt, na dráhu atd. Proto brusle na asfalt s tvrdostí F 2 mohou být úplně jiné než brusle na dráhu se stejnou hodnotou.

Měkčí kolečka mají dobrou přilnavost, dobře tlumí nerovnosti terénu, ale jsou pomalejší a rychleji se opotřebují. Jsou určeny spíše pro začátečníky / mírně pokročilé a pro bruslaře s nižší hmotností. tvrdší kolečka jsou pravým opakem - nabízejí rychlost, dlouhou životnost, ale mohou být o něco méně pohodlnější. Nejlepší kompromis mezi dobrou životností a optimální tvrdostí je 83A  85A.

Střed koleček a jejich hmotnost

Tento bod je věnován bruslařům, kteří setomuto sportu věnují serióznější, resp. profesionálně. Při běžných fitness modelů se hmotnost ani neudává, ale při závodních typech a semi-race bruslích na dlouhé tratě je důležité, aby byly kolečka conejsnáze.

Kolečka na brusle

Hmotnost je ovlivněna i středem kolečka, takzvaným hubem, který může také zajistit lepší odraz či přilnavost. Pokud máte freestyle brusle, tak nejlepší střed kolečka je plný a měl by být odolný při skocích a dopadech.

Výměna a údržba koleček

Kolečka byste měli měnit a otáčet tak, aby byly všechny rovnoměrně opotřebované a tím pádem vám vydržely co nejdéle. Nejčastěji se opotřebovávají přední kolečka, ale závisí to i na stylu jízdy.

Nedá se říci, kdy je nejvhodnější čas na výměnu koleček, ale měli byste sledovat hlavně opotřebení vnitřní strany a také sledovat středový pásek, které kolečka po zakoupení mají.

Otáčení u běžných bruslí se stejnou velikostí koleček provádíme následovně. První kolečko na levé brusli vyměníme s třetím kolečkem na pravé brusli. Druhé kolečko z levé brusle měníme se čtvrtým kolečkem na pravé brusli. Postup opakujeme i obráceně. Opotřebovaná strana směřujeven.

Při Hi-Lo bruslích, kde nejsou jednotné velikosti koleček, měníme první kolečko s druhým na protilehlé brusli a třetí se čtvrtým.

Hodnocení článku:
(81.6%)

Pulbikované dňa: 15.11.2018


Přidat komentář