Nejlepší autobaterie – recenze a test. Exide, Banner, Bosch, Varta

Pokud si kupujete auto, tak musíte počítat i s pravidelnými nebo příležitostnými výdaji. Právě do těchto investic patří i výměna autobaterie. Autobaterie, nebo akumulátor, je hlavním zdrojem energie auta s omezenou životností.

Výměna autobaterie

Její nahrazení vyřeší iv servisu, ale pokud chcete mít přehled o tom, co dáváte do auta, tak vám doporučujeme svépomocnou výměnu. Poradíme vám, které parametry při výběru autobaterie zohledňovat a vybereme pro vás několik modelů na základě dobrých výsledků v testech.

Nejlepší autobaterie pro rok 2019

Typ autobaterie

Na úplném začátku výběru autobaterie je nezbytné vybrat si správný model. Současný trh nabízí 3 druhy autobaterií, které se liší svými vlastnostmi a tím pádem i využitím.

Údržbové baterie

Údržbové baterie představují "klasiku", která se využívala především v minulosti při starších modelech aut. Jejich specifikum spočívá v tom, že se v nich musí pravidelně doplňovat elektrolyt, čili destilovaná voda. Údržbové baterie jsou sice levnější, ale právě pravidelné údržba může způsobit to, že budou ve výsledku dražší než bezúdržbové varianty.

Údržbová autobaterie

Bezúdržbové baterie

Tento typ byl vyvinut jako náhrada právě za údržbové baterie a při moderních autech s množstvím elektroniky jsou v podstatě nevyhnutelné. Tyto baterie mají vysoký výkon, dlouhou životnost a nevyžadují dolévání destilované vody, čili nevytvářejí dodatečné náklady.

Na druhé straně, ne dobře snášejí úplné vybití. Jsou vyrobeny tak, aby spolehlivě fungovaly v autech s energeticky náročným provozem, ale bez problémů zvládnou i umístění v starších modelech.

Trakční baterie

Posledním typem baterie jsou trakční alternativy, které se vyznačují tím, že energii dodávají soustavně, ale v menších množstvích. Pro srovnání, baterie musí při startu vozidla vyvinout nárazvovo vysoký výkon. Trakční baterie se používají v karavanech, přívěsech nebo lodích.

Dobíjení autobaterie

Autobaterie podle typu auta

K výběru autobaterie můžete přistupovat i opačným způsobem – na základě typu vašeho vozidla. V podstatě jde jen o shrnutí předešlých bodů, čili pokud máte starší auto bez elektroniky, tak si klidně vystačíte s méně výkonnými a tím pádem levnějšími modely. Baterie s vysokým výkonem a kapacitou by byly v tomto případě nevyužité.

Pokud plánujete výměnu v novém typu vozidla s množstvím elektronických zařízení, tak musíte sáhnout po výkonnějších akumulátorech.

Tip: Pokud jezdíte jen kratší tratě, tak vám doporučujeme kupovat výkonnější baterie.

Technologie výroby

Dalším způsob, kterým si můžete zjednodušit výběr, je kategorizovat si baterie podle technologie použité při jejich výrobě. Zde si vybíráte z 5 možností.

Olověné baterie

Tyto baterie se vyráběly především v minulosti a dnes jde o nejlevnější a zároveň nejméně výkonné varianty, které si dokonce vyžadují i ​​náročnou údržbu. Elektrody jsou vyrobeny z olova a jako elektrolyt je použita kyselina sírová. Nemohou být umístěny uvnitř kabiny auta a nejsou vhodné do vozidel, na kterých se jezdí pravidelně.

Dnes už můžeme říci, že jde o prožitek, který byl nahrazen mnohem výkonnějšími bateriemi poskytujících lepší komfort při jízdě.

Olověná autobaterie

Ca/Ca technologie

Na zpevnění desek baterie se využívá vápník, který redukuje spotřebu vody. Právě proto se tato technologie využívá při bezúdržbových bateriích.

Co se týče nevýhod, tak baterie těžce snášejí úplné vybití a může je to poškodit nebo trvale zničit. Ca/Ca technologie je vhodná do energeticky méně náročných vozidel za příznivou cenu.

AGM technologie

Přesouváme se do vyšší kvalitativní úrovně s AGM techológií, která poskytuje vysoký výkon, odolnost proti vybití a nabíjení. Baterie jsou plně bezúdržbové a vhodné i do aut s funkcí Stop & Go, když se motor vypíná a důraz na výkon baterie se zvyšuje. Ve srovnání s předchozími technologiemi není elektrolyt v tekuté podobě, ale nachází se ve vláknech skelné vaty.

Bezúdržbová autobaterie

GEL technologie

AGM a GEL technologie se často označují jako stejné nebo minimálně velmi podobné, ale rozdíl spočívá ve formě elektrolytu. Zde je elektrolyt v gelových bateriích v křemičitém gelu. Ve srovnání s AGM mají nižší míru samovybíjení. Mohou být umístěny i v mírném náklonu, protože mají ochranu proti vytečení elektrolytu.

Nevýhodou je to, že vyžadují speciální typ nabíjení. Mají sice vyšší cenu, ale v poměru s kvalitou a výkonem neprohloupíte. Technologii využijete v moderních vozidlech, vhodné nejsou jen pro startovací účely nebo jako záložní zdroj elektrické energie.

EFB technologie

EFB techologie jsou na rozmezí olověných a AGM/GEL baterií. Využívá tekutou formu elektrolytu s tím, že baterie jsou vhodné i pro režimy Stop & Go.

Kvalitní autobaterie

I když se kvalitativně nemohou rovnat s AGM/GEL, tak mají slušný výkon a dlouhou životnost díky kvalitní mřížce a aktivní hmoty s jemnější strukturou. Pokud si dáme do poměru cenu a výkon, tak máte zlatou střední cestu, která patří mezi velmi oblíbené modely současnosti.

Rozměry baterie

Po představení modelů baterií se můžeme přesunout k třem parametrům, prvním je velikost nebo rozměry. Obecně platí, že vyšší kapacita = větší rozměry. Právě proto si musíte před koupí přeměřit starou baterii a na základě ní přizpůsobit velikost té nové. Rozměry se obvykle udávají v milimetrech systémem délka x šířka x výška.

Kapacita baterie

Kapacita baterie se udává v ampérhodinách (Ah) a můžete ji vybírat podle aktuální baterie, kterou měníte. V případě, že by se do auta vešel větší akumulátor, tak můžete investovat do výkonnějšího typu. Určitě však nekupujte baterii s nižším výkonem, protože by se velmi rychle opotřebovala.

Kontrola autobaterie

V benzinových motorech si vystačíte s kapacitou 60 Ah, při dieselových je potřebný vyšší výkon, přibližně 70 Ah. Dbejte také na vytvoření kapacitní rezervy, protože přes zimu baterie ztrácí značnou část své kapacity.

Startovací proud

S kapacitou úzce souvisí startovací proud. Stejně jako kapacita, tak i v tomto případě je dobré odrazit se od aktuálních hodnot. Tato hodnota hovoří o tom, jaký proud dokáže baterie dodat motoru při jeho nastartování. Zároveň se stará i o napájení spotřebičů.

Obvyklá hodnota u benzínových vozidel s menší elektronickou výbavou je cca 400 A, u naftových motorů s vyšším počtem elektroniky je to cca 640 A.

Hodnocení článku:
(81.8%)

Pulbikované dňa: 25.07.2019


Přidat komentář