Jak vybrat nabíječku baterií a nejlepší nabíječky 2021

Určitě se vám už stalo, že jste zapomněli na autě vypnout světla, případně jste v zimě málo jezdili a akumulátor se nestíhal dobít, kvůli čemu jste ráno nenastartovaly. Pomoc v podobě ochotného pocestného se startovacími kabely není vždy po ruce a úplnou nezávislost vám zaručí jedině autonabíječka.

Jak vybrat nabíječku autobaterií

Pomůžeme vám s jejím výběrem a představíme nejoblíbenější modely.

Nejlepší nabíječky autobaterií

Názov Hodnotenie Detail
Shark CN-4000   ✔   DOBRÉ RECENZEZobrazit produkt
Blackmont Battery Charger 26 A   ✔   PRO NÁROČNÉZobrazit produkt
Hecht 2018   ✔   DNES V AKCIZobrazit produkt
CTEK MXS 5.0   ✔   NEJPRODÁVANĚJŠÍZobrazit produkt
Colentris LED 2A   ✔   LIDOVÁ VOLBAZobrazit produkt

Nabíječky autobaterií – recenze

Nabíječky autobaterií naleznete v nabídce mnoha e-shopů, výběr je skutečně bohatý. Jak si tedy vybrat ten správný model? Vyzkoušeli jsme několik oblíbených modelů a o své zkušenosti se podělíme.

Není olovo jako olovo

V automobilech se používají téměř výhradně olověné akumulátory (dále jim budeme říkat "Pb aku") s elektrolytem ve formě kyseliny sírové s příměsemi různých chemických prvků.

Každý typ Pb aku má trošku odlišné chování při nabíjení a potřebuje jiné konečné nabíjecí napětí. Vámi vybraná nabíječka tedy musí podporovat konkrétní typ Pb aku, který chcete nabíjet.

Ještě donedávna se používaly léty prověřené Pb aku s elektrodami ponořenými v tekutém elektrolytu. Tyto akumulátory jsou vybaveny zátkami ve vrchní části, které musíte před nabíjením otevřít, protože při nabíjení se vytváří vodík, který z akumulátoru uniká. V případě potřeby jste do nich mohli také dolít kyselinu či destilovanou vodu a upravit tak hustotu elektrolytu, která se používáním zhoršuje.

Vylepšeným typem jsou tzv. EFB Pb aku s mokrým elektrolytem, ​​které jsou vybaveny hrubšími elektrodami a jejich separátory z polyesterových vláken.

V současnosti se pro Pb aku s tekutým elektrolytem používá označení WET (z anglického pojmu wet – mokrý).

Nabíjení autobaterie

Moderní Pb aku mohou mít elektrolyt ve formě gelu (tzv. gelové) nebo elektrolyt nasáklý ve speciální sklovláknité tkanině (typ AGM). Tyto moderní akumulátory jsou vhodné i pro použití ve vozidlech se start-stop systémem či s technologií rekuperace. Označují se jako bezúdržbové (případně zkratkou VRLA).

Nejsou vybaveny otvory ve vrchní části, ale přetlakovou pojistkou, která nahromaděný vodík po dosažení určitého tlaku automaticky vypustí. V bezúdržbovém variantě najdete i Pb aku s tekutým elektrolytem.

Pozor na napětí

V motorismu se na napájení používají 3 druhy napětí:

  • 12 V – jde o nejběžnější používané napětí, tvořené jedním akumulátorem s 6 články. Najdete ho v osobních automobilech, dodávkách a některých malých nákladních autech.
  • 6 V – používá se v motocyklech a v některých starých automobilech (např. Trabant či velmi staré veterány). Jde o tříčlánkový akumulátor.
  • 24 V – najdete ho v nákladních vozech, autobusech či pojízdných stavebních nebo zemědělských strojích. Je zpravidla tvořeno 2 akumulátory s napětím 12 V, které jsou zapojeny do série.

Nabíjejte max. desetinou kapacity

Nabíječky Pb aku se vyrábějí s různým nabíjecím proudem. Ty, které dokážou nabíjet vyšším proudem, jsou zpravidla dražší, protože se skládají z výkonnějších součástek.

Čím vyšší nabíjecí proud, tím rychleji Pb aku nabijete. V praxi se pro šetrné nabíjení nedoporučuje překračovat hodnotu desetiny kapacity akumulátoru.

Kapacita aku

Použití

Max. doporučený nabíjecí proud

55 Ah

menší benzínové motory

5,5 A 

80 Ah

dieselové motory

8 A

Tímto proudem akumulátor nabijete teoreticky za 10 hodin, při některých nabíječkách se proud při nabíjení postupně snižuje, nabíjení proto trvá déle.

Nabíjení vybité autobaterie v osobním autě

Výrobci pro své nabíječky obvykle udávají i minimální a maximální doporučenou kapacitu akumulátoru. Můžete s nimi bez obav nabíjet i silnější akumulátory, akorát může nabíjení trvat mnohem déle.

Kromě nabíjení konstantním proudem nabízejí některé nabíječky i tzv. pulzní režim, při kterém posílají do akumulátoru proudové impulzy. Toto nabíjení je šetrnější a může prodloužit životnost akumulátoru.

Nejšetrnější jsou s mikroprocesorem

Nejjednodušší nabíječky obsahují pouze transformátor a minimum elektroniky. Nabíjecí napětí je konstantní, musíte je proto hlídat a po nabití akumulátor odpojit, jinak by mohlo dojít k tzv. fumigaci. V akumulátoru by se začalo vytvářet velké množství vodíku, což by mohlo gelové nebo AGM Pb aku zničit.

Dražší nabíječky jsou vybaveny elektronikou, která udržuje konstantní (stálý) nabíjecí proud po celou dobu nabíjení a po dobití napětí sníží na tzv. udržovací hodnotu. V tomto režimu zůstává Pb aku plně nabitý, ale jeho životnost se nesnižuje přebíjením.

Kvalitní nabíječka autobaterií

Nejlepší modely nabíječek jsou vybaveny mikroprocesory, které hlídají napětí a proud a přizpůsobují nabíjecí charakteristiku typu či stavu nabití Pb aku. Některé z nich dokáží Pb aku i diagnostikovat a odhalit její případné chyby – při chybném či hluboko vybitém akumulátoru se nabíjení nemusí vůbec spustit.

Výhodou elektronických nabíječek je, že jsou často vybaveny tzv. spínanými zdroji (někteří výrobci je nazývají i invertory), které jsou na rozdíl od klasických transformátorů mnohem úspornější, lehčí a mají menší rozměry.

Displej, LED i ručičkový ampérmetr

Na nejjednodušších nabíječkách zpravidla nenajdete žádné indikátory napětí, pouze několik LED, které signalizují zapnutí či různé provozní stavy nabíječky.

Některé modely jsou vybaveny ručičkovým voltmetrem či ampérmetrem, na kterých můžete sledovat hodnoty nabíjecího napětí či proudu.

Pokročilejší elektronické nebo mikroprocesorové nabíječky jsou často vybaveny i LED či LCD displeji, na kterých můžete sledovat aktuální stav, nabíjecí napětí a proud či dokonce čas zbývající do úplného nabití.

Další parametry a funkce autonabíjačiek

  • Automatické vypnutí – po skončení nabíjení nabíječka odpojí akumulátor, aby se zbytečně nevybíjel, případně se přepne do tzv. udržovacího režimu, ve kterém drží akumulátor plně nabitý.
  • Ochrana proti zkratu – nabíječky bez této funkce můžete zkratováním výstupních vodičů připojovaných na akumulátor poškodit či dokonce zničit.
  • Ochrana proti přepólování – nespustí nabíjení, pokud zaměníte kladný a záporný vodič a připojíte je k Pb aku opačně.
  • Oživení akumulátoru – oživí hluboko vybitý akumulátor pomocí zvýšeného napětí, při kterém akumulátor začne kontrolovaně plynovat, díky čemuž se elektrolyt promíchá.
  • Desulfatace – pomocí silných proudových impulsů odstraní vrstvy síranů usazených na elektrodách, které snižují dostupnost energie akumulátoru.
  • Startovací zdroj – některé výkonnější nabíječky vám nabídnou i pomoc při startování vozidla s vybitým akumulátorem.
Hodnocení článku:
(79.4%)

Pulbikované dňa: 23.10.2020


Přidat komentář